söndag 15 december 2013

I tunga vintrars mage av Andrea Lundgren

Jag kan känna barnet Rigas rädsla och förvirring. Jag tycker Andrea Lundgren gör ett bra jobb med att beskriva det hela. Det är en smärtsam berättelse, men fint skildrad.

"Hon stryker mig över håret och jag blir varm i kroppen när hon gör det. Jag älskar henne med en sprängande kraft. Jag älskar henne så att luften omkring mig bultar som hjärtat gör när man springer så fort man kan."

I tunga vintrars mage handlar om Riga, vars mamma lämnade honom och pappan när han var 4 år. Pappan vill inte prata om det hela, men det finns kvar som ett sår hos Riga och han drömmer om hur han springer efter mamman i snön på natten. På dagarna letar han efter henne. När han växer upp är detta ett trauma, som formar honom. När hans flickvän Charlie plötsligt lämnar honom kommer allt till ytan igen.

Betyg: -4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: I tunga vintrars mage
Författare: Andrea Lundgren
Antal sidor: 220
Förlag: Natur & Kultur
ISBN: 9789127129931
Utgiven: 2010
Finns t ex hos: AdlibrisBokiaBokusCdon

Inga kommentarer: