måndag 2 december 2013

Boktokigs julkalender lucka 2

Julbaket
 är heligt i den här familjen. Till jul ska det finnas en mängd kakor att bjuda och att äta. Vårt julbök har redan kommit igång och jag ska ge er receptet på en av de godaste kakor jag vet.


Noblessekakor med dumle, 24 st

200 g smör
1 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
24 folieformar
12 st dumlekolor
1 ask nobless, gärna med apelsinsmak

1. Rör ihop smör och strösocker.
2. Blanda i vetemjöl och bakpulver och rör ihop till en deg.
3. Låt degen stå kallt i ca 30 min.
4. Dela degen i 24 delar och rulla den till kulor.
5. Lägg i folieformarna.
6. Dela dumlekolorna i två delar.
7. Tryck ner en halv dumlekola i varje kula.
8. Grädda mitt i ugnen på 200 grader i 10 min.
9. Ta ut kakorna. Lägg på en noblesse direkt på varje kaka, så de smälter.
10. Ställ sedan in kakorna i kylen så de får svalna.






Inga kommentarer: