söndag 23 juni 2013

Monsterkalas med tips och foton

Då var det dags igen för kalas! Det är äldsta dottern som snart fyller år och som hade bestämt att hon ville ha ett monsterkalas! Så då var det till att baka och fixa!
Gjorde om förra årets succé, dvs monster på en pinne:




Först smetade jag in marsmallows i glasyr! Jag lärde mig dock från förra året att man ska smeta ut den tunt!!! Sen doppade jag dem i strössel! I år fick det bli blandströssel! Sedan stack jag fast dem på en pinne.




Ögonen gjorde jag av pingvingodisstänger och strössel.




Jag tyckte det blev sååå bra!
Så bara smeta lite glasyr på baksidan av Ögonen och så trycka fast dem! Voilá - monster på pinne!

Receptet är hämtat ur favoritboken Kalaskul tårtor och andra roliga bakverk. Den har nästan blivit en bibel här hemma!

Vi gjorde även en monstertårta ur boken:




Så här såg det ut när vi hjotde den:



















Och så gjorde vi ögon:



Och små ruggugglor:





De svarta pupillerna är gjorda av lakritskolan Kicks. Den är hur bra som helst att arbeta med! Så den är ett varmt tips från mig!

Och naturligtvis måste man ju ha spöken på monsterkalas:



Men måste varna att de var svårare att göra än jag trodde! De blev inte alls så fina som i boken! Men dottern gillade dom och det är ju huvudsaken!

Ett tips är att använda engångshanskar när ni färgat mandelmassa/marsipan! Då slipper ni gröna fingrar!



En sak som jag inte lyckades med var mormors löständer! Det blev bara ett exemplar av det! Alldeles för svårt för mig! Mycket tandagnisslan för mig när jag gjorde detta exemplar! ;)



2 kommentarer:

Em (Oanade Sidor) sa...

men åååh! haha!! underbart :D speciellt tårtan, hur roligt som helst..!

Boktokig Eva Boström sa...

Tack Em! Blev faktiskt väldigt nöjd med tårtan! :)