lördag 16 mars 2013

Filmen Du gör mig galen

Du gör mig galen handlar om Pat, som hamnat på psykiatrisk anstalt efter att ha nästan slagit ihjäl hustruns älskare efter att ha kommit på dem i duschen. Han har fått diagnosen bipolär. Han har nu fått komma ut och bor hos sina föräldrar, med en pappa som har något av ett tvångssyndrom när det gäller sport och försöker få sonen att sitta med och se matcherna och ge tur.


Pat försöker göra saker som visar att han är stabil och en bra man för sin fru. Han får dock inte kontakta henne. Så träffar han Tiffany hos en kompis. Tiffany har en mängd egna problem, sedan hennes man dog. Hon lovar att hjälpa honom att ge Pat's fru ett brev om Pat hjälper henne.

Du gör mig galen är en rolig film, men den är så mycket mer än en rolig film. Den är ett härligt drama också. Berättar om psykiska sjukdomar utan att gå över gränsen. Jag förstår att Jennifer Lawrence fick en Oscar, för hon spelade sin roll mycket bra!

Betyg: 4 av 5
Genre: Komedi, Drama, Romantik
Orginaltitel: Silver Lining playbook
Skådespelare: Jennifer Lawrence, Bradley Cooper, Julia Stiles, Chris Tucker, Robert de Niro
Produktionsår: 2013
Regissör: David O Russell

3 kommentarer:

Vargnatts bokhylla sa...

Den vill jag verkligen se!

Lena sa...

Låter som en film i min smak!

Författardrömmar sa...

Den vill jag se :)