onsdag 12 december 2012

Alvas jul av Pernilla Gesén

Alvas jul är en härlig bok. Jag tror jag gillar den så mycket för att jag känner igen Alva i elever som jag har haft. Med andra ord hon känns verklig. Så gillar jag också hur det tar upp det där svåra med att leva med skilda föräldrar och hur svårt det blir när man ska skapa nya traditioner på en högtid med många invanda traditioner. Jag tror det är en fördel att läsa fler böcker om Alva innan denna så man har bakgrunden om Alva och hennes familj med sig och för att serier är ju bäst när man följer dom från första boken.
 
Alvas jul handlar om att det snart är jul och Alva brottas med att hennes föräldrar inte bor tillsammans och har nya kärlekar. Hon tycker att alla verkar kära.
 
Passar åldern 6-9 år.
 
Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Alvas jul
Författare: Pernilla Gesén
Serie: Del 9 i serien om Alva
Antal sidor: 127
Förlag: B|Wahlströms
Utgivningsår: 2012
ISBN: 9789132161223
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

jo, det finns många sorters jular

Boktokig Eva Boström sa...

Det finns det verkligen!