onsdag 31 oktober 2012

Dagens fundering: läser du efterordet

Jag har precis läst ut en bok. Jag slog ihop boken efter att ha läst efterordet. Det läser jag alltid. Då slogs jag av tanken att det är nog inte alltid alla som läser efterordet. Jag tycker det är intressant att få författarens tankar. Naturligtvis är det väldigt olika hur det ser ut. Ibland är det bara en uppräkning av vilka personen tackar. Ibland finns tankar om processen med boken. Ibland finns det förklaringar till texten. Hur som helst så vill jag läsa efterordet och se vad denna författare lagt in i sitt efterord. Det kan hu säga något om författaren.

Brukar du läsa efterordet? Varför/varför inte?

3 kommentarer:

Ylva sa...

Jag gör som du, läser alltid efterordet. Även om det bara är författarens tack till olika personer, så är det ju en information om vilka som har varit viktiga för föfattaren under skrivandets gång så att säga. Det är lite "fusk" att hoppa över det, känns det som ;)

Carro sa...

Läser efterordet ibland. Eller sällan är kanske mer korrekt uttryckt. Oftast tackar de ju bara personer.. Vilket för mig är helt ointressant.

Linnea sa...

Jag läser allt i mina böcker - förord, själva berättelsen, efterordet och till och med tack-sidan.. ;)