torsdag 3 maj 2012

Dagboksdagar av Julien Neel

Jag har ju haft förmånen att få möta och lyssna till vad författaren Julien Neel till Lou har att säga om sina böcker! Så jag tänkte nu berätta vad jag tycker om hans bok Dagboksdagar. Min 6-åring är väldigt förtjust i serien. Hon ser den på Barnkanalen. Varken jag eller hon visste att det var böcker som låg bakom serien. Men glädjen blev stor när vi upptäckte det!

Dagboksdagar är målad med så härliga färger. Jag översköljs av positiv energi när jag läser den. Tro dock inte att det är rosa och puttinuttigt bara för att omslaget ser ut så. Det är inte så mycket rosa i boken, utan däremot utnyttjande av hela färgskalan. Så är den ritad så tilltalande. Jag gillar verkligen bilderna! En av de detaljer som jag gillar är hur mamman är ritad med lugg och glasögon, men att man inte ser ögonen. Det är så udda och ger henne en sådan egen stil samt personlighet. Dagboksdagar är en sådan där bok som man som vuxen tycker om för en sak och som barn tycker om för en annan sak. Den roar både vuxna och barn. Det tycker jag är så härligt!

Dagboksdagar handlar om en tjej som heter Lou och hennes mamma. I den här boken är Lou kär i en kille, en granne. Även mamman blir kär. Boken cirklar kring detta men handlar även om annat, t ex som när mamman ska försöka ta körkort eller när Lou och hennes mamma har en skräckfilmskväll och det slutar med att mamman vill sova i Lous säng. 

Betyg: 4 av 5

-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Lou! Daboksdagar
Författare:
Julien Neel
Serie: Del 1 i serien om Lou
Antal sidor: 48
Förlag:
Wibom Books
ISBN: 9789197821308
Finns t ex hos: Adlibris, Bokia, Bokus, CDON,
FritzStåhl

Inga kommentarer: