måndag 20 februari 2012

Dagens fundering: sista kapitlet?

Ibland tycker jag det blir jobbigt när jag kommer till sista kapitlet på en riktigt bra bok. Ni vet - man vill veta hur det ska sluta - men man vill inte att boken ska ta slut. Det kan hända att jag stannar upp en liten stund ( några sekunder) och för att samla mig. Samla styrka för att kunna läsa sista sidorna. För att sedan kunna acceptera att boken är slut. Jag kan säga att det är dock sällsynt att jag kan lägga ifrån mig en bok när jag kommit till sista kapitlet. När jag kommit så långt så bara måste jag läsa ut boken. Om så jorden håller på att gå under!

Hur är det med dig? Kan du lägga ifrån dig boken när du kommit till sista kapitlet?

7 kommentarer:

Monika sa...

Jag är nog ännu lite värre, de sista 50-100 sidorna hetsläser jag. Vissa böcker blir jag jätteledsen när jag läst ut. Ibland kan jag nästan få något som liknar separationsångest :)

Barbara Voors sa...

Än svårare att skriva det sista... Något om misslyckandets natur och kommande skrivarkurser kan ni läsa om här:
http://www.barbaravoors.com/

Boktokig Eva Boström sa...

Monika: Känner igen det där med separationsångest!

Barbara Voors: Det kan jag tänka mig! DEt måste vara svårt!

blogg_bohemen sa...

Det är ju lite olika det där. Om boken varit lite seg mot slutet så stressar jag ibland fram för att (äntligen) komma till slutet. Om det däremot är en bok med karaktärer jag kommit att älska då blir jag vemodig och vill nästan inte läsa ut boken. Kan nog hända att jag medvetet lagt ifrån mig boken för att skjuta upp det oundvikliga slutet lite till.

Anonym sa...

En bra bok hetsläser jag på slutet, med lite ångest över att den snart är slut. Särskilt jobbigt är det om jag har börjat gilla personerna :)

Syster Värst sa...

Är det en bok jag gillar, läser jag också slutet snabbt, dock med lite vemod för att den snart är slut. Om jag inte gillar boken kan den bli liggande länge (om det inte är en lånebok som måste lämnas ett visst datum förstås).

Emmas Bokhylla sa...

Jag haller med dig, de dar sista sidorna...baste det basta och det varsta, for sedan ar det ju SLUT! ....till och med serier pa flera bocker kommer ju till slutet och det infinenr sig ofta en saknad...!