fredag 16 december 2011

Lucka 16: Mer julklappstips

Nu kommer det lite julklappstips när det gäller bilderböcker. Om ni inte upptäckt Per Gustavssons underbara böcker så är det dags nu. Han har gjort en serie om starka och modiga prinsessor och det finns även böcker om prinsar. Det är roliga och härliga böcker som jag ser kommer att bli klassiker. Jag tycker att det är så underbart att han gjort böcker där prinsessor får tycka om kläder och smycken men samtidigt är modiga, tuffa och påhittiga. Just den kombinationen är så bra! Det är inte antingen eller utan man får vara allt! Mina barn fullkomligt älskar dessa böcker!!!

Min favorit är När prinsessor tar semester. Tyvärr har vi inte just den hemma, men vi har Så gör prinsessor och När prinsessor har kalas (berättelse med lite kalastips och recept) och de är ju också jättebra! Så finns även När prinsessor fyller år, När prinsessor vaknar om natten, och Prinsessans rockband.

Senast läste jag När prinsar fångar drakar. Det var också ett härligt äventyr som inkluderade prinsessan från prinsessböckerna som hjälpte prinsen när de skulle fånga en drake. Jag kan avslöja att spagetti hade en viss del i det hela. Så är det så bra att även här så lyfts det fram att tjejer är bra, modiga och påhittiga. Prinsessor är inga stillasittande varelser som måste räddas och som inte kan tänka själva! Prinsar vågar be om hjälp och kan inte allt själv.

Om prinsar finns även När prinsar stannar hemma och När prinsar blir förtrollade. De två har jag dock inte läst, men hoppas på att göra det.

Inga kommentarer: