fredag 14 oktober 2011

Speltips: Den försvunna diamanten

Den här veckan så upptäckte dottern spelet Den försvunna diamanten på fritids. Det var lite svårt att få hem henne, men när jag sa att vi skulle plocka fram mitt gamla så gick det som en dans. Ni kan ju gissa vad vi gjorde hela den kvällen!

Jag kommer ihåg hur mycket jag själv älskade det spelet. Ädelstenarna var ju sååå vackra! Så älskade jag att spela pengaspel.

Spelet går ut på att hitta Afrikas stjärna, den största diamanten i världen och föra den tillbaka till startplatsen. Man kan även hitta andra ädelstenar om man har tur. Man flyttar fram genom att slå tärning. Om man vill flyga eller åka bår kostar det pengar. Man kan också ha otur att råka på en rånare och förlora sina pengar.

Ni har säkert också spelat det. Vad tyckte ni?

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Namn: Den försvunna diamanten
Konstruktör: Kari Mannerla
Antal spelare: 2-5 spelare
Ålder: från ca 6 år
Speltid: 45 min
Tillverkare: Alga
Publiceringsår: 1951
Kategori:  Familjespel

4 kommentarer:

Monica O Kolkman sa...

Ett av mina favoritspel!

Boktokig Eva Boström sa...

Monica: Vad roligt!

Syster Värst sa...

Ett favoritspel här också! Nyligen började vi (min man och jag) spela det med min systerdotter och min man, som ju är mest spelgalen av oss två och konstigt nog inte har spelat det här spelet tidigare, började tänka ut förbättringar, för han tyckte att det gick för snabbt och att det var omöjligt att slå den som hittade diamanten... :-)

franziengland sa...

Idag vet jag inte riktigt varför jag tyckte detta var SÅ bra som barn, men vi älskade det också. Jag minns t o m var vi spelade det för första gången (hos någon barndomsvän till min pappa som vi bara var hemma hos en gång :) ). Här spelade barnen det häromveckan och de gillar det också. Kul!