tisdag 11 oktober 2011

Dagens fundering: Vad ska man göra med böcker som man tycker är bara okej?

Det samlas ju allt fler böcker i bokhyllan, ju mer man läser. Jag vill bara ha kvar böcker som jag har någon känslomässig koppling till. Det innebär ju att många av mina böcker hamnar i en gebort-påse. Det är svårast med böcker som jag bara tycker är okej. Vad ska jag göra med dem? Det finns ju inget antikvariat eller liknande här. Slänga dem kan jag inte. Så har jag lite problem med om jag kan ge bort böcker som jag bara tycker är okej. Om det är böcker som andra hyllat, så kan jag ju hoppas att mottagaren tycker att böckerna är bra. Hur gör ni med böcker som ni tyucker är bara okej? Ger ni bort dem? Till vem i så fall?

13 kommentarer:

Unknown sa...

Hm, jag har svårt för att göra av med böcker som jag även inte gillar. Men du kan kanske lägga upp några av de du tycker är ok på bloggen så är det kanske någon som vill köpa en :)"One person's trash is another's treasure" :) Inte att några böcker är trash :)

Mrs E (ibland Grefvinnan) sa...

Jag ger till skolbibblan, jag byter när jag träffar mina bokcirklar, jag skänker bort till second hand.

Eli sa...

Jag brukar ge bort dem på vårat biblioteks bokbytardagar i april, fråga om de inte kan anordna något sånt om de inte gör det redan =)

klok som en bok sa...

Vi har antikvariat, har lämnat flera kassar dit även om det inte blir så jättemycket pengar så blir de ju väl omhändertagna:-) Har också skänkt mycket till secondhand och sålt själv på loppis. Nu startas det ju också friskolor hela tiden och de vill gärna ha böcker till sina bibliotek så kolla om de är intresserade av att köpa. Har också gjort bokpaket som jag sålt på blocket, tex en massa hundböcker plus hundtidningar i ett paket. Du jobbar väl på en skola? Ta med dig en kasse och ställ i lärarrummet där det är fritt fram att ta vad man vill ha:-)

Johannes sa...

Myrorna? Röda Korset? Lokal Amnesty-loppmarknad? Inget sånt i dina trakter?

En bekant till mig inrättade ett tvättstugebibliotek av alla sina oönskade böcker, till glädje för (åtminstone vissa av) sina grannar.

Eller ge dem till någon person som du tycker är bara okej, med dedikation: "Den här boken är som du".

BokMamma sa...

Jag har lite svårt för att ge bort mina böcker. Fast jag köper inte så mycket utan det är oftas vissa serier som jag samlar på och de vill jag ju ha alla böckerna.

Får man många böcker till bloggen så förstår jag att det kan bli lite problematiskt. Jag funderar på att skänka ungdomsböcker till mitt skolbibliotek fast det är ju lite lättare då jag själv är bibliotekarie och själv bestämmer.

Vargnatt sa...

Fråga på bloggen om någon vill ha någon av böckerna mot fraktkostnaden? :)

februaribarn sa...

Böcker som bara är "okej" och inte mer, skänker jag till Röda Korsets Kupan butik :) handlar även mycket böcker där, billigt och oftast i jättefint skick :)

Karin sa...

Ibland kan man lämna till sjukhuset, t ex till barnavdelningen, där föräldrarna måste vänta på uppvak - det kan ta rätt lång tid ibland. Då är man tacksam över även halvbra böcker att skingra tankarna med. Jag lämnar också i sommarstugan och skriver "Läs gärna böckerna, och hinner du inte klart, så ta med den hem".

Västmanländskan sa...

Jag lägger på jobbet med en "varsågod"-lapp eller skänker till Erikshjälpen. Slänga går ju inte!

Boklusen sa...

Jag har precis rensat ut en massa böcker ur bokhyllan och tänker skänka bort dem till de arbetskamrater som vill ha. Bara för att jag tycker att de är okej, kan ju andra gilla dem mer!

Boktokig Eva Boström sa...

Tack snälla för alla förslag!!!

Cathrine: DEt har du rätt i!

Mrs E: jag ska ta och undersöka det där med skolbibblan.

Eli: Jo, vi hade bokbytardagar förra våren också. Men det är ju för länge tills dess! ;)

klok som en bok: Det är ett bra förslag med att sälja böckerna. men jag vill ge bort mina. :)

Johanna: Tvättstugebibliotek låter väldigt mysigt!

BokMamma: Jag kan inte behålla alla. Då svämmar vårt hus över! ;)

Vargnatt: Det skulle man ju kunna göra!

februaribarn: Jag önskar att vi hade något sånt här!

Karin: Det var en bra idé! Jag ska höra med vårt sjukhus om man får lämna böcker.

Västmanländskan: Det skulle jag ju också kunna pröva.

Boklusen: Javisst är det så!

franziengland sa...

Oj vad många jättebra tips du fick!! Jag tar till mig dem jag också.
Här kan man lämna böcker på Svenska Kyrkan och så kan vem som helst ta dem mot betalning £1/bok som går till kyrkans verksamhet. Bra!