måndag 24 oktober 2011

Dagens fundering: Vad är det som gör att du minns dina böcker?

En del böcker minns man länge, länge efter man har läst dem. Andra böcker försvinner ur minnet nästan direkt efter man har läst dem. Vad är det som gör att det är så? Vad är det som gör att just den boken kommer jag ihåg, men inte den? Beror det på hur bra boken är? Fast jag har läst böcker som jag tyckte var jättebra, men som ändå försvunnit ur mitt minne efter ett tag. Det finns däremot böcker som jag tyckt varit rktigt usla, som jag fortfarande kommer ihåg att jag läst. Beror det då på vad man känner när man läser boken? Kanske är det vilka tankar boken sätter igång eller om boken påminner en om något. Kanske är det att boken gör att man upptäcker något nytt. Man får vara med om ett nytt äventyr. Vad det än är så  märker jag i alla fall att jag kommer ihåg böcker mycket bättre nu när jag skriver om dem. De sätter sig på ett annat sätt i mitt minne numera.

Vad gör att du kommer ihåg böcker som du läst?

2 kommentarer:

Nattens bibliotek sa...

Jag tror att det har med det fokus man har på just den boken man läser. Böcker jag minns bäst är böcker jag har läst när jag varit sjuk eller läst på sommarlovet då jag har möjlighet att läsa en bok under en längre sammanhängande tid.

Boktokig Eva Boström sa...

Det är nog en viktig beståndsdel i varför man kommer ihåg en bok! :)