fredag 2 september 2011

Här var det Klappgröt

Igår på bokträffen pratade vi om Klappgröt, så jag var ju bara tvungen att göra med barnen! De har aldrig ätit det förut, så det var på tiden att de fick smaka. Det är ju ett kulturarv på väg att försvinna! Jag har själv inte ätit det så mycket, men några gånger som barn blev det i alla fall. I boken Supertanter så görs Klappgröten med lingonsylt eller saft. Jag har aldrig ätit den på lingonsylt utan vi gjorde den alltid på saft. Därför blev det saft idag + att egengjord saft har jag gott om- men lingonsylt är en bristvara. För sent upptäckte jag att det inte var svartvinbärssaft utan min körsbärssaft, men det blev gott ändå! Saft som saft! ;)


Vad tyckte då barnen? Efter den första skeptiska smakbiten, så tog de om och om igen! Supergod efterrätt löd betyget!

Hojta till om du ätit Klappgröt! Berätta hur, var och när? Har du några speciella minnen så får du mer än gärna dela med dig av dem!


11 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Mums, min mor kallar det för vispgröt, mor har alltid lingonsylt, åt det hos henne nyligen :)

Paperback Lover sa...

Jodå, jag åt klappgröt när jag var liten, men bara nån enstaka gång, sen upptäcktes min glutenintolerans och då gick det ju inte längre.

klok som en bok sa...

Jag har aldrig ätit gröt, inte ens när jag var liten. Men denna såg ju nästan god ut:-)

Bokfink sa...

Imorgon ska det plockas lingon och då blir det klappgröt som vispas och vispas i all evighet. Mums! Mamma gjorde detta ofta när jag också var liten.

Bokfink sa...

Glömde säga, har många goda minnen från blåbärsgröt kokt på rågmjöl. Med lite mjölk till, super!

Pockethexan sa...

Eftersom det inte finns lingon i Danmark så är det här något som jag aldrig har smakt så för mig är det okänd mark men kan man byta ut det mot björnbär så kanske det är något för mig...

Kramis!

PS: tänker du gå på 100-års kalaset den 8/9?DS

Millas Hälsoblogg sa...

Var nog när jag fick det på fritids slutet av 70 talet

Johannes sa...

Hos oss har det alltid hetat klappkräm. Har försökt sprida det vidare till nästa generation med viss framgång. (Och sylt ska det vara förstås!)

Boktokig Eva Boström sa...

Hannele: Vispgröt är ett bra namn. det är ju precis det man gör. Min mamma funderade över namnet klappgröt. Vad det kommer ifrån.

paperback lover: Det var synd!

klok som en bok: Det smakar egentligen inte gröt. Du får ta och pröva!

Bofink: Det lät gott!

pockethexan: Det fungerar bra med saft också! ;) Givtevis! Vi ses där, men jag är nog där tidigast 17.30. Måste ju jobba också! ;)

Millas hälsoblogg: Det var ju ett tag sedan!

Johannes: Bra! Jag får ta och pröva sylt en annan gång!

Evalinn sa...

Vad är det för nåt, vad är det gjort av?

Boktokig Eva Boström sa...

Evalinn: Mannagryn, vatten och saft. Eller lingonsylt istället för saft.