tisdag 6 september 2011

Dagens fundering: Får det se ut hur som helst?

Jag är en sådan som spanar in andra människors bokhyllor och tittar på hur man ordnat sina böcker. Det är intressant och säger en hel del om personen. En del människor har pedantiskt ordnade bokhyllor där böckerna är ordnade från A-Ö och en del har sorterat böckerna efter färg. En del har bara några böcker i sin bokhylla, men däremot en massa andra föremål och andra har proppat med böcker i bokhyllan - både på längden och bredden. Men en sak som jag har svårt för det är när man proppat in böcker på ett sådant sätt som gör att böckerna far illa. Då gör det fysiskt ont i mig!

Bryr du dig om hur det ser ut i andras bokhyllor? Finns det något som du inte klarar av att se eller som du inte gillar?

7 kommentarer:

Lingonhjärta sa...

Nej böckerna får inte fara illa. Absolut inte. Fast jag tycker om bokhyllor med oordning. Då vet man nämligen aldrig vad man hittar. Som att öppna en godispåse :)

BokMamma sa...

Ska jag vara ärlig så har jag faktiskt ingen bra ordning i mina bokhyllor. Men givetvis ska ju böckerna stå så att de inte går sönder. Hur som helst kan man ju inte behandla dem.

Tycker det är kul att kolla i nya bekantskapers bokhyllor.

Boklusen sa...

Jag tänker sällan på hur böckerna är organiserade, är mer nyfiken på titlarna. Men jag har nog aldrig sett en riktigt rörig bokhylla hos någon!

Thomas E sa...

Bokhyllan kan se ut hur som helst, bara den är aptitlig så att man vill stå där och plocka lite. Viss grundordning, men eftersom det kommer till nya böcker i en aldrig sinande ström blir det per automatik lite hejsan-hoppsan med ordningen.

Jag hade oxå böckerna i färgordning tidigare, och det var rätt så kul att försöka förklara för folk. Men efter en flytt blev det ngn slags bokstavsordning. Eller om det är en genreordning? Eller kanske det är en ... jag får nog gå och titta efter, helt enkelt...

http://www.facebook.com/pages/Thomas-Erikson/213602578663823

Anonym sa...

Ja, jag är alltid nyfiken på hur människors bokhyllor ser ut och kan inte låta bli att spana in dem. I min egen bokhylla har jag det ganska välordnat. Jag sorterar efter genre så att jag ska hitta lite bättre och försöker rensa ut lite då och då även om det är svårt... =)

Hanneles bokparadis sa...

jättehärlig bild, hur andra har det, bryr jag mej inte om, och jag hittar bland mina egna böcker :)

Boktokig Eva Boström sa...

Lingonhjärta: Det var ett härligt sätt att se på saken!

Bokmamma: Inte jag heller.

Boklusen: De finns!

Thomas E: Spännande! Ja, nya böcker ställer sannerligen till det!

bokklok: Du har inte lust och komma och hjälpa mig och rensa i min bokhylla. Har en sorts ordning men alla får inte plats!

hannele: Ja, det är ju huvudsaken. Det är hemskt att INTE hitta sina egna böcker när man letar!