tisdag 16 augusti 2011

Dagens fundering - mysläsning med ljus

Nu har ju kvällarna blivit mörkare, så jag har tagit fram ljuslyktorna. Den senaste i samlingen är en som vi fått av våra goda vänner som tack för att vi varit barnvakt medan de har hållit på med flytten.


Jag har funderat över vad är det som gör att det är så mysigt att läsa med tända ljus. Man ser ju inte ljusen så mycket när man läser, men för mig spelar det ändå stor roll. Handlar det om att man gör något speciellt för sig själv eller är det just att de tända ljusen är speciella i sig själv? Vad tror ni?

Så kanske jag ska förklara att jag har inte bara tända ljus, för då ser jag inte tillräckligt för att läsa. Nej, jag har min läslampa på också. Jag har tända ljus, som jag ser när jag lyfter ögonen från boken.

Så undrar jag också: Brukar du läsa med tända ljus i rummet? Tycker du det är mysigt?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, jag har också funderat på det där ibland faktiskt. Jag tycker absolut det blir mer mysigt när man har tända ljus i rummet. Även om man som du säger, inte ser dom. Konstigt, jag vet inte, kanske är det bara att man vet att de är där? Eller ser man i periferin att det är mysigt runt en även om man inte tar in det? Jag vet inte, jag vet bara att jag kommer fortsätta tända ljus när jag läser. Värmeljus! För då behöver man inte hålla koll på dom :)

Hanneles bokparadis sa...

Bäst är dagsljus, jag har en fin soffa vid fönstret :)

Nattens bibliotek sa...

Jag tror att det är lugnet som ett tänt ljus förmdelar och att det blir rogivande. Jag älskar också att läsa vid tända ljus och så klart en bra läsbelysning.

Västmanländskan sa...

Gärna ljus på bordet. Men läser gör jag under läslampan i soffhörnan.

Boklusen sa...

Är det mörkt i ett rum så tänder jag alltid ljus. Det hör liksom till, oavsett om jag läser eller inte.

Tända ljus en en mysig sak med hösten om man ska se det positiva!

Gittan sa...

Tänder alltid ljus här i "Lilla Stugan" men läser alltid här ute i sängen där jag har det bästa ljuset från läslampan den här mörka tiden, för här ute blir det väldigt mörkt. Har tända ljus på sängbordet. Hemma i sta'n blir det ofta i soffan vid läslampan där, med en kopp te och tända ljus på vardagsrumsbordet :-) Det är stämningsfullt och avslappnande med tända ljus.
Tack för boken som jag hämtade i postfacket idag :-D

Syster Värst sa...

Instämmer med övriga! Visst blir det mysigare med levande ljus och även om jag också sitter vid någon sorts läslampa, så är det trevligare med tända ljus i resten av rummet i stället för en tänd taklampa. Man kan ju behöva lite ledljus när man hämtar te, choklad eller helt enkelt inte får sitta ostörd... :-)

Boktokig Eva Boström sa...

pahittadenojen: Jo, man vet ju att de är där. Så det bidrar nog.

Hannele: DEt kan vara trevligt det med!

bokstödet: intressant tänkt. Det kan ligga något i det!

Västmanländskan: Tänk, när jag var yngre klarade jag av att läsa i stearinljusets sken, men inte längre! man blir äldre!

Boklusen: Det ska man absolut!

Gittan: Varsågod!!! Ja, stämningsfullt är det absolut!

Syster Värst: Ja, ledljus behöver man absolut! taklmapa- nej, inte så mysigt!