söndag 24 juli 2011

Strömkarlen av Limme och Palmqvist

Jag tycker ju om när man får lite historia samtidigt som man läser en skönlitterär bok. Så det kanske inte är så konstigt att jag tyckte det var trevligt att läsa den här historiska deckaren. Det är ett lite långsammare tempo och realistisk miljöskildring. Det var helt enkelt skönt att ligga och läsa den här när jag kände mig slö och matt. Så är det också trevligt att den utspelar sig i Karlshamn som vi besökte lite snabbt i sommar.

Boken utspelar sig i Karlshamn 1898. Väverskan Elsa Andersson hittas död i ån i Karlshamn. Har hon trillat i? Folk pratar om att det är Strömkarlen/näcken som varit framme. Fler dör i ån och kyrkoherden Simon Eldfeldt och hans systerson reservkonstapeln Ivar Jönsson letar efter mördaren.

Betyg: +3 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Strömkarlen
Författare: Limme & Palmqvist
Antal sidor: 224
Förlag: Kabusa böcker
ISBN: 978-91-7355-182-3

1 kommentar:

klok som en bok sa...

Jag ska hämta första delen i veckan på mitt bibliotek:-)