måndag 11 juli 2011

Fjärde resdagen

Fjärde dagen skulle vi ta oss till Vimmerby.

Innan vi lämnade Lund besökte vi domkyrkan. Där fanns det ett helt underbart litet guidehäfte att köpa till barnen. Jag läste den för mina barn medan vi gick till de olika platser som fanns med! Häftet rekommenderar vi varmt!
Astronomiska uret
 Så blev jag alldeles förälskad i det astronomiska uret som fanns där! Det måste ni åka och titta på! Helt fantastiskt!

Kristianstad blev nästa stopp. Vi besökte kyrkan där: Heliga trefaldighets kyrka. Jag blev så förvånad hur ljust det var där inne! Inte alls vad jag hade väntat! Det brukar ju ofta vara rätt mörkt i kyrkor. Barnen tyckte det var kul med besök i kyrkan! Äldsta dottern ropade spontant : Ja! När vi sa att vi skulle gå in i kyrkan. Och yngsta skuttade glatt till kyrkan. De verkar gilla kyrkor!
Heliga Trefaldighets kyrka
Eftersom vi behövde besöka toaletten så gick vi till Regionmuseet. Vi hittade ingen annan toa. Men tur var det eftersom vi då bestämde oss för att titta på utställningarna. De var riktigt, riktigt fina. Perfekta för barn. De visade Kristianstad historia med många interaktiva delar. Det gick t ex  att klappa en stor stengris och då grymtade den.


 Det fanns även en Barbieutställning som jag älskade! Massor och massor med barbiedockor i olika utstyrslar. Man hade fått slita mig därifrån om jag hade varit barn. Vilket vi också fick göra med våra barn eftersom det fanns en hörna där man fick leka med barbiedockorna och det tyckte barnen var så roligt att de inte ville gå, när vi var tvugna eftersom tiden höll på att gå ut för parkeringen. det fanns också en En ”haute papier” kollektion av svenska modedesignern Bea Szenfeld, som jag passade på att titta på när barnen lekte med barbiedockorna. Bea Szenfeld hade gjort alla plagg av papper och kartong, De var verkligen fina!


Vi besökte också den lägsta naturliga punkten! Ni som undrar var den finns. Sväng in vid Statoil tvärsemot ICA Maxi (Kristianstad) och följ den vägen en bra bit så kommer ni till slut dit. Man får åka grusväg en bit. Och nu till fotot. Det där vågiga är havsytan. Visst är det otroligt att det ligger så pass mycket lägre än havsytan och varför just där?
Sveriges lägsta naturliga punkt
Sölvesborg blev det första spontana stoppet idag! Vi såg att det skulle vara någon festlighet där så vi stannade. Vi upptäckte att det var en marknad med tivoli. Barnen blev jublande glada över att få åka karuseller! Jag fick åka pariserhjulet med dem och upptäckte att jag var lite känsligare än jag trodde att jag var. Det kittlade lite i magen första varvet. men det lugnade sig efter ett par varv. Och många varv blev det. Mannen som skötte det lät oss åka varv på varv. Äldsta dottern undrade om han glömt oss, vilket jag försäkrade att han inte gjort. Yngsta dottern skrek skrattande för varje varv: "åh nej. Inte igen"
Utsikt från Pariserhjul
Nästa stopp var Karlshamn där vi besökte utvandrarmonumentet "Karl-Oskar & Kristina" som är gjord av Axel Olsson som minne av utvandringen till Amerika. Det är meningen att det ska påminna om den tid då Karlshamn var emigrationshamn. Många lämnade tydligen Sverige härifrån för att söka lyckan i Amerika Jag blev så sugen på att läsa Utvandrarna av Wilhelm Moberg, dels på grund av statyn och dels på grund av Wilhelm Mobergs ord som står på sockeln: "I hemlandet har deras utvandrings äventyr ingått i sagan och legenden"
Utvandrarmonumentet
Vi gjorde också ett oplanerad stopp vid Kungastenarna. Vi såg en skylt om det. Tittade på varandra och sa vi kollar vad det är! tydligen så stannade Kronprins Oscar 1827 där för middag. Han tyckte det var en sådan vacker plats, så han reste den första Kungastenen. Efter det har Gustav VI Adolf och Kung Karl XVI rest var sin sten där. Och jag måste hålla med Kronprins Oscar. Det är verkligen vackert där vid Tingaryd när man ser ut över sjön Tiken!

Oscars Kungasten
Så kom vi till sist fram till stugan vi hade hyrt. Barnen blev som tokiga av att de skulle få sova i båningssäng! Tog ett tag att lugna de lyckligt uppspelta barnen!

7 kommentarer:

BokMamma sa...

Så mycket ni hinner med. Har fått många utflyktstips :)

a-lo (the book pond) sa...

Jösses vad ni hunnit med. Jag som bor i Skåne (och kommer från Blekinge) har inte sett hälften av detta. Men det är väl oftast så att man inte är turist i sin egen hembygd. Hoppas ni får en härlig fortsatt semester!

Emmas Bokhylla sa...

Ah, harlig semester ni verkar ha, njut ordentligt!

Astrid sa...

Vad mycket ni hunnit med! Så trevliga utflyckts mål, det gläder mig att ni tyckte om uret i Lunds domkyrka. Det är verkligen fantastiskt!

Boktokig Eva Boström sa...

Bokmamma: Ja, vi tycker själva att vi hann med mycket!

a-lo: Så är det definitivt! man borde se mer runt omkring där man bor!

Emmas Bokhylla: Det var verkligen härligt!

Astrid: Ja, uret var verkligen fantastiskt!

Västmanländskan sa...

Kul med spontanfestival i Sölvesborg. Det är en mysig liten stad.

Det tog mig flera, flera år i Lund innan jag lyckades se uret i dómkyrkan spela.

Ingrid sa...

Instämmer med de andra. SÅ mycket ni hann med! Vilka mönsterbarn som jublar över kyrkobesöken :) . Jag visste inte att det fanns ett Utvandrarmuseum där också, jag har bara besökt det i Växjö.