måndag 14 februari 2011

Tips på kärleksböcker?

Eftersom det här är en dag som går i kärlekens tecken, så sitter jag och tänker på kärleksböcker som jag läst. Jag kan inte komma på så många. Kanske är det för att jag läser inte så mycket kärleksböcker. Därför känner jag att jag faktiskt behöver lite tips. Så kanske jag ska nämna att när jag läser kärleksromaner, så föredrar jag de som slutar lyckligt!

Några som jag faktiskt läst och tyckt om:
Borta med vinden
Stolthet och fördom
Tidsresenärens hustru
Överenskommelser

Så finns det ju rätt så många Chick-lits som handlar om kärlek
t ex Funny valentine

Så min barndoms och ungdomsfavoriter:
Anne på Grönkulla-serien
Sagan om Isfolket

Vilka kärleksromaner tipsar du mig om?

9 kommentarer:

Nattens bibliotek sa...

Jag tycker nästan alla böcker på något vis handlar om kärlek om man bortser från skräck och kanske en del deckare (inte mina favorit genre som du vet). Till och med Ondskan av Guillou som nästan bara handlar om män har ett litet avsnitt om kärlek.

EvaB sa...

Jag har också funderat på kärlek i böcker denna morgon. Precis som Bokstödet skriver; det finns lite, eller mycket kärlek i de flesta böcker. Men av någon anledning kan jag inte komma på någon riktigt romantisk bok i dag. Men det kan säkert någon annan.
Glad Alla Hjärtans Dag!

Mrs E (ibland Grefvinnan) sa...

P.S. I love you är ju väldans fin

Boktokig Eva Boström sa...

bokstödet: Det är sant! De flesta böcker innehåller i alal fall lite kärlek. Men jag har svårt att komma på de böcker som jag kommer ihåg just för kärleken i dem.

Eva B: Vi får hoppas det ramlar in lite bra tips på fina kärleksromaner.

Miss E: Ja, den är fin... sorglig men fin! Väldigt fin kärlekshandling!

Västmanländskan sa...

Åh, du måste läsa "Prostmamselln" av Margit Söderholm. "Tecken till kärlek" av Jan Kjaerstad är vacker.

franziengland sa...

Jag tror det är svårt att skriva om kärlek för att det redan är skrivet så mycket om det och då blir det lätt floskelaktigt och den fina stämning som möjligen var på väg, faller platt.

Syster Värst sa...

Jag har inte särskilt många kärleksromaner i bokhyllorna, mer än några av de klassiska som t.ex. de av Jane Austen och Daphne DuMaurier. Den enda jag har som är av lite senare datum är "En doft av kärlek" av Elizabeth Buchan. Jag tyckte mycket om den när jag köpte den på en bokrea någon gång förra århundradet, och jag har för mig att den är ganska spännande också, precis om Daphne DuMauriers romaner ofta är.
Jag håller också med bokstödet om att det är kärlek i väldigt många böcker som egentligen räknas till andra genrer. Ett exempel på det är deckarna om lord Peter Wimsey, speciellt där Harriet Vane är med ("Oskuld och arsenik", "Drama kring ung dansör", "Kamratfesten" och "Lord Peters smekmånad"), som jag gillar.

Lisa H sa...

En titel som ploppar upp i mitt huvud när du säger kärleksroman är Himlen börjar här av Jandy Nelson. Den innehåller kärlek på flera plan, inte bara det klassiska mellan tjej - kille.

Boktokig Eva Boström sa...

Västmanländskan: tack för tipsen! Ska kolla upp dem!

franziengland: ja, det måste ju vara en av de svåraste sakerna att skriva om!

Syster Värst: En doft av kärlek... Skriver upp den

Lisa H: Ja, den är underbar!!!