måndag 28 februari 2011

Är det verkligen så länge sedan som Palme blev mördad?

Som många andra i min ålder så kommer jag ihåg precis var jag var när jag fick veta att Olof Palme blev mördad. Jag kommer också väl ihåg den tysta minut som var i skolan. Jag kommer ihåg chocken jag kände. Jag har på ett sätt inte kommit över det än. Det är så tragiskt att han blev mördad, precis som det är så tragiskt att Anna Lindh blev mördad. Det jag undrar är hur det hade varit om de inte blivit mördade.

Här är ett reportage från radiokanalen P1 som Håkan Widman har gjort om Olof Palme och mordet.

Det finns många böcker om Palme. Jag har inte läst någon av dessa. Men Underbara dagar framför oss har jag hört ska vara bra. Är det någon av er som läst den?

5 kommentarer:

Evalinn sa...

På sätt och vis känns det länge sedan, det känns som om jag var ganska liten när det hände (inte SÅ liten, men ändå, mer naiv i alla fall). Och visst minns jag precis var jag var när jag fick reda på det. Har inte heller läst nån av böckerna.

Syster Värst sa...

Min man har läst den nyligen. Han är lite mer för biografier än jag och han tyckte att den var bra. Den handlade mest om Olof Palmes bakgrund (föräldrar, uppväxt, arbete m.m.) och slutade med mordet, så det var inga spekulationer därefter. Åtminstone minns jag hans kommentarer så, från när han läste den i början av året. Han har lagt över den i min bokhög...

Boktokig Eva Boström sa...

evalinn: Jodå, naiv var man allt!

syster Värst: Det låter som om jag får läsa den!

klok som en bok sa...

Har inte heller läst någon biografi om honom, men minns också exakt hur det gick till när jag fick veta. Kommissarie Zen är helt okej tycker jag, ser den nog mest för att den utspelar sig i Italien:-)

Boktokig Eva Boström sa...

kloksomenbok: DEt är ju en bra anledning!