tisdag 18 januari 2011

Dagens fundering - Vilka tre böcker?

John Steinbeck sa: Jag vet inte längre vad “hemma” är efter att ha flyttat runt så mycket. Det enda det betyder nu är den plats där böckerna finns.

Först och främst så är det ju mina barn och min man som gör mitt hem till mitt hem. Där dom är finns mitt hem. Dom är det enda jag verkligen behöver. Men vad är viktigt sedan? Vad skulle jag packa med mig om jag var tvungen att lämna vårt hem nu för att t ex fly från ett annalkande krig? Naturligtvis våra foton/videokamerafilmer. Skulle jag få välja något att ta med mig förutom familjen och foton/videofilmer så skulle det vara några av mina käraste böcker. Om jag bara fick välja att ta med mig tre böcker av alla dessa mängder av böcker som jag har, vilka skulle jag välja då? Det är svårt val men en bok skulle definitivt följa med. Det är en sagobok som jag fick när jag var liten. Den betyder mycket för mig och den skulle nog komma att betyda mycket för mina barn. Sedan skulle jag ta med en Terry Pratchett bok, för de kan jag läsa om och om igen och de får mig skratta så gott och det skulle jag säkert behöva. Men den tredje boken? Jag undrar om det inte skulle vara Häxan och lejonet av C.S. Lewis. Den där magiska känslan som jag fick när jag läste den skulle jag vilja dela med våra barn.

Vilka tre böcker skulle du ta med dig?

8 kommentarer:

franziengland sa...

Har inget snabbt svar på vilka tre böcker som skulle få följa med... om det verkligen var superseriöst kanske jag skulle plocka med mig en bibel, vem vet.
Det jag vet är i alla fall att det är märkligt att du skriver om Steinbeck just när jag igår läste ut Möss och människor och innan det inte läst något av honom de senaste 20 åren. Det är skumt...
Hoppas att ni är bättre nu!

Hannele på Hisingen sa...

bara tre... bibel finns ju i många böcker och filmer.. Brott och straff av Fjodor Dostojevskij och nån tjock trädgårdsbok... eller den nya illustrerade Den hemliga trädgården av Frances Hodgson Burnett..

Syster Värst sa...

Svår fråga! Bibeln, Anne på Grönkulla av L.M. Montgomery och Konsthandlarens kista av Ellery Queen, tror jag.

Caroline sa...

Om jag bara fick välja tre böcker som jag skulle få ta med mig skulle dessa vara: Thérèse Raquin av Émile Zola, Auguste Dupin-novellerna av Poe samt Madame Bovary av Gustave Flaubert.

klok som en bok sa...

Svår fråga, jag försöker att inte samla på mig böcker utan göra mig av med dem när jag läst dem:-) Och nu lånar jag nästan allt på bibblan dessutom. Men jag har också flyttat många gånger så jag kan definitivt känna igen mig i att "hemma är där böckerna finns". Inte bara hemma hos mig där jag har mina böcker utan också att jag alltid känner mig mest hemma i de miljöer där det finns böcker.

Lisa sa...

Men åh! Den där frågan går ju inte att svara på.. :P Men okej, jag gör ett försök.

Om det skulle börja brinna eller om man var tvungen att fly från sitt hem skulle jag IDAG ta med mig:
~ Något av Maria Gripe, antagligen Tordyveln flyger i skymningen.
~ Sugar av Michel Faber (för att jag trälade med den hela hösten och nu inte kan släppa den ur tankarna, den tål säkert en omläsning även om jag inte är en sådan person som läser om böcker)
~ Den lille vännen av Donna Tartt (av typ samma anledning som ovan, den gav motstånd när jag läste men det blev samtidigt en historia som satte sig i huvudet)

Boktokig Eva Boström sa...

franziengland: Ja, det var lustigt sammanträffande!

Hannelse: Det var bra förslag!

Suster Värst: Anne på Grönkulla... den skulle jag också vilja ha med mig - om jag hade den här hemma.

Caroline: Vilka spännande val!

Lisa H: Svår fråga ... jag vet! Jag älskar också Tordyveln flyger i skymningen

Boktokig Eva Boström sa...

klok som en bok: Böcker gör verkligen ett hem mera hemtrevligt!