söndag 17 oktober 2010

Jokern av Markus Zusak

Jokern är den tredje boken som Markus Zusak skrev. Han har ju också skrivit Boktjuven (som är hans femte bok).

Boken handlar om 19-åriga Ed Kennedy. Han kör taxi olagligt och är förälskad i sin vän Audrey. Han har en illaluktande hund och inga planer för sitt liv. En dag börjar Ed få spelkort, närmare bestämt ess, i posten. På dessa står tre namn. Till dessa tre personer ska han få fram ett budskap. Han ska bara lista ut vilket budskap. Dessutom måste han lista ut vilka personerna är eftersom det inte står uttalat på spelkorten.

Markus Zusak är en begåvad författare. Jag gillar upplägget av boken, med kapitlen namngivna efter spelkort. Jag tycker om storyn och jag gillar humorn. Det är en bok med charm. Markus Zusak får med beröm godkänt av mig. Fast jag tycker dock att den engelska titeln The messenger är bättre.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Jokern
Författare: Markus Zusak
Antal sidor: 348
Förlag: B|Wahlströms
ISBN: 978-91-32-15891-9

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vad kul att den var bra! Blir själv väldigt sugen på att läsa den, man blir verkligen glad när även den där "andra boken" också är bra. Förväntningarna har ju som sagt en tendens att vara mycket större när man läser en andra bok än en "första" bok av en författare...

Fröken S sa...

Låter som en bok i min smak.

Lisa sa...

Oj, jag hade faktiskt ingen aning om att han skrivit så många böcker!
Har Boktjuven oläst i min bokylla...