tisdag 28 september 2010

Dagens fundering: Läsa i reklampauserna

Efter gårdagens inlägg om att läsa eller se på TV, så kände jag att det var dags för ett nytt inlägg. Det var nämligen flera som brukar läsa i reklampauserna. Det gör jag med! Så jag blev lite nyfiken (som vanligt). Hur många är det som läser i reklampauserna? Tycker ni att det fungerar att läsa vilken litteratur som helst i reklampauserna?

Ibland känner jag att det inte fungerar att läsa alls under reklampausen. Jag kommer in i boken precis när reklampausen är slut eller kommer inte in i boken alls. Men ibland har jag läst längre än jag tänkt, dvs efter reklampausens slut eftersom jag är inne i något som är så spännande. Berätta gärna om ni känner igen er!

Så undrar jag också vilken kanal har bäst reklampauser att läsa till? Jag kan i alla fall säga vilka jag tycker är minst bra att läsa till. Discovery Channel. Dessa pauser är alldeles för korta! ;)

9 kommentarer:

Boklusen sa...

Jag läser gärna i reklampauser. Men jag kan irritera mig på att kanalerna ofta höjer volymen när det är reklam, så att jag får alltid sänka volymen. Fast ibland när boken är riktigt bra är det svårt att sluta läsa när pausen är slut...

Metta Karlsson sa...

Jag håller med om det där med volymen, brukar trycka mute när de blir reklam, hehe. Sen är det som sagt svårt att bara sluta läsa när man väl börjat så ibland läser jag tills programmet är slut

Frida sa...

Ja, de bästa kanalerna att läsa till är de som har längst reklampauser, vilka nu är fler och kortare i alla kanalerna... Och svt är ju sämst att läsa till :)

Jag stänger av ljudet på tvn, men ibland blir det svårt att koncentrera sig på boken och komma in i den eftersom jag hela tiden tittar upp för att se när programmet börjar igen...

Jag har en hårddisk till tvn på vilken jag kan spola tillbaka om jag missat början på programmet. Om boken är väldigt bra just då kan jag spela in programmet med ett litet knapptryck. En väldigt bra uppfinning!

Jag kan avsluta med att säga att det inte är ett ultimat sätt att läsa på! I alla fall inte romaner. Men jag kan tänka mig att det skulle fungera utmärkt att läsa dikter.

Annika sa...

Jag läser alltid i reklampauserna och när programmet börjar igen läser jag bara ut meningen som jag har börjat på. Inga problem alls!

Och om det är svårt att sluta läsa så borde det innebära att boken är bättre än tv-programmet och då borde valet vara tämligen självklart, eller hur?

Femmans reklampauser är evighetslånga så det är mitt tips!

Lisa H sa...

Jepp, läser också i reklampauserna ibland. Dock långt ifrån alltid. Kan tycka att det är svårt att komma in i läsflytet på de få minutrarna, det funkar inte på alla böcker enligt mig..

Pia sa...

Såå kul att få veta att vi är så många som läser bort den tjatiga och tröttsamma reklamen! Har känt mig lite udda innan eftersom jag läser under tiden när de flesta människor bara zappar hit och dit mellan kanalerna. Lugnt och skönt blir det också om man stänger av ljudet på tv:n.

Fyran tycker jag har blivit helt hopplösa med sin ökade reklam plus dessa eviga förhandstittar på program som börjar imorgon, på lördag, om en vecka, om två veckor osv. *suck* Man är trött på programmen redan innan de börjat. Men då kan man ju välja att läsa istället *hi hi*.

Pia sa...

Jag tittar aldrig på tv själv och då läser jag själfallet inte i reklampausen heller. Däremot kan jag sitta bredvid dottern när hon kikar på barnprogram/film och då kan jag läsa bäst jag vill :-)

Fröken S sa...

Det händer allt...funkar även i låtarna i Idol

franziengland sa...

Ja, jag tillhör ju dem som TITTAR på en del av reklamen, eftersom jag jobbat med att göra TV-reklam :) . Annars springer jag mest i reklampauserna, för att hämta något, för att gå på toaletten, för att sätta på tevatten el dyl. Läser gör jag ibland, men inte böcker, under reklampauser läser jag tidningar, eller går igenom några papper eller så, inte böcker.