onsdag 7 juli 2010

Dagens funderingar - Möta bokpersoner

Ibland när jag läser böcker kan jag tänka att den här personen vill jag möta. Jag skulle vilja prata med dem och fråga om saker. Bara umgås ett tag och få ha ett stilla samtal tillsammans på altanen en vacker sommarkväll. Vissa personer i böcker tycker jag verkligen om och det känns så sorgligt när boken är slut och man inte får träffa dem mer. Ett sådant exempel är Mrs Elner Shimfizzle i Välkommen till himlen. Jag skulle också vilja träffa Nalle Puh. Han är en sådan glad björn som får mig på gott humör. Allan i Hundraåringen som klev ut genom ett fönster och försvann skulle också vara roligt att prata med. Anne på Grönkulla känns som om hon skulle vara en "kindred spirit". I Terry Pratchett finns det flera karaktärer som skulle vara intressant att träffa. Åh, det finns så många som jag skulle vilja träffa!

Vilken bokperson skulle du vilja träffa?

4 kommentarer:

Ida/Booklovin' sa...

För att haka upp mig på att du skulle vilja träffa Nalle Puh, så skulle jag vilja ha ett samtal med min stora favorit I-or. Han är så klok, om än dyster, och jag tror att det skulle bli ett givande, filosofiskt samtal.

Sen skulle jag väldigt gärna vilja träffa Hercule Poirot. Men jag misstänker att han skulle vara en person som skulle vara väldigt svår att prata med. Fast i och för sig; jag är så imponerad av honom och tycker om honom så kanske skulle han gilla uppmärksamheten och därför tycka om mig också!

Amy sa...

Jag tänkte så om Georgia i Livets aviga och räta....jag hade velat krama om henne och ge henne lite mod.
Sen skulle jag inte ha ngt emot en pratstund med Erika Falck (Läckbergs deckar hjältinna), hon verkar så jäkla smart och orädd.

Ingrid sa...

Anne på Grönkulla... absolut! Hon är på min lista också. Några av Vilhelm Mobergs karaktärer skulle jag gärna också vilja träffa (speciellt från hans Utvandrar-epos).

Åsa (kafka på jobbet) sa...

Åh, tänk att få ställa några frågor till Holden Caulfield från Räddaren i nöden! Jag skulle inte vilja krama om honom direkt, men kanske fråga: äh, hur tänkte du nu?