lördag 31 juli 2010

Dagens fundering -vad räknas att lyssna som?

Jag har precis lyssnat färdigt på en underbar ljudbok. När jag skulle betätta om den sa jag först att jag hade läst den, innan jag kom på mig själv att det kanske inte var riktigt att benämna det så. Kan man säga att man läst en ljudbok eller får man bara säga att man lyssnat på en? Man kanske kan säga att man läst med öronen? Det låter väl härligt? Att läsa med sina öron! Varför ska man bara kunna läsa med sina ögon? Är man blind läser man ju med sina fingertoppar.

I alla fall hamnar ljudboken bland listan på mina lästa böcker, vare sig det är korrekt eller inte! Om det inte är korrekt- så gör jag ett litet uppror!

Vad tycker du kring detta?

7 kommentarer:

...med näsan i en bok... sa...

Tycker absolut att du ska lägga ljudböcker till lästa böcker, och att läsa med öronen var ett bra uttryck! Själv har jag lite svårt för ljudböcker. Jag får liksom lite svårt att koncentrera mig när jag inte kan fästa ögonen på bokstäver...

Boktoka sa...

Jag är väldigt ambivalent till om man kan läsa med öronen. Men observera att jag inte har några som helst invändningar mot att andra läser böcker med öronen utan det enbart min egen läsning det handlar om.

Jag har tre problem med ljudböcker:
1. Hur många sidor ska jag säga att jag har läst? Motsvarande bokformats sidantal eller går det inte alls att översätta?
2. Kan jag säga att jag "läst" den?
3. De ser fula ut i bokhyllan bland böckerna.

Dessa tre punkter är så pass allvarliga att jag inte lyssnar på ljudböcker längre. Alls. Tråkigt? Javisst!

Och som sagt - om någon annan lyssnat på en bok så nedvärderar jag det sannerligen inte, det här är enbart en intern diskussion mellan mig och mitt överjag.

klok som en bok sa...

Självklart ska du ha med ljudböckerna! Däremot skulle jag nog inte säga "läst" utan lyssnat. Jag har testat ljudbok en gång men avskydde det. Inte min grej alls. Tror man måste ha speciella tillfällen när det passar att lyssna för att det ska funka. Sedan ska det var rätt berättare för stör man sig på rösten så blir det helt fel. När man läser så hör man ju sina "egna" röster, alltså de man skapar i huvudet åt de olika karaktärerna. Kan bli helt fel när man lyssnar. Men om det är en person som man gillar att höra på, tex Babben, kan det nog bli ännu bättre "läsupplevelse" med ljudbok.

Malin sa...

Har själv lite samma dilemma och har inte riktigt kommmit fram till vad jag tycker. Jag har aldig lyssnar på en ljudbok så jag tycker nog faktiskt att en bok ska läsas. I bokformat med sidor man bläddrar sig igenom. Det var nära att jag gick hem med en ljudbok en gång men när jag fick den i handen på biblioteket var det inte den uppläsaren jag hoppats på. Var ute efter en bok inläst av Helen Sjöholm men så blev det inte.

Boktokig Eva Boström sa...

Det här är ju det man egentligen har en blogg för. Att få chansen att diskutera saker med andra och höra andras åsikter. Jag tycker att det är hur spännande som helst!!!
Tack för era åsikter och tankar!

Malin: Kanske du kommer hem med en ljudbok en annan gång! Men visst är det härligt att bläddra sig igenom en bok!!! Det håller jag med om!

Klok som en bok: Ja, det känns dumt att lämna dem utanför. Men iofs kunde jag ju i min sammanställning ha skrivit att det var en ljudbok. Rätt uppläsare är A och O!!! Det går inte att lyssna om inte uppläsaren är någon man gillar att lyssna på!

Boktoka: Intressant diskussion du har med dig själv. Det där med sidantalet är verkligen knepigt! Där har jag inget bra svar. Och man får nog ha en egen hylla för ljudböckerna. Men nu köper jag mina ljudböcker via en tjänst i mobiltelefonen och då blir det ingen plats i bokhyllan för min del! ;)

... med näsan i en bok: Tack! jag känner igen det där med svårt med koncentrationen. När jag ligger stilla i sängen och ska lyssna går det bara inte! Då har jag plötsligt missat en bit av boken och får backa. Det är jobbigt!

Min plats i solen sa...

Hej!

Jag tycker du ska säga det som passar dig bäst. Precis som du säger, blinda läser med hjälp av fingrarna eller med hjälp av ljudböcker. Skulle blinda då aldrig ha läst en bok? Många av de stora författarna skrev inte ner sina böcker själv utan dikterade dem högt för assistenter men visst anser vi väl att de iallafall har skrivit en bok? Och vi läser ju högt för och tillsammans med våra barn? Att läsa och uppleva litteratur handlar ju om att använda sina sinnen,på alla tänkbara sätt.

Själv läser jag alltid en bok i pappersformat och en ljudbok samtidigt. Ljudboken lyssnar jag på då jag lagar mat, stryker, städar, tar ett bad och liknande och pappersboken läser jag vid andra tillfällen. Så man kan säga att jag alltid läser två olika böcker. :)

Att lyssna på böcker tror jag är en vanesak. Jag började lyssna på böcker för många år sedan, då de endast fanns på kassett och då lyssnade jag på engelska för att hålla igång min engelska och för att de alltid har så otroligt duktiga uppläsare. Sedan blev det även svenska böcker. Jag trivs väldigt bra med att läsa både med ögonen och med hörslen. Två olika sinnen som ger helt olika upplevelser. För mig är det dock helt avgörande vem det är som läser boken. Funkar inte uppläsaren för mig så stänger jag hellre av och läser just den boken i pappersform. Vissa böcker är så bra att man vill läsa dem på båda sätten. :)

Ha en fin sommarkväll!
Kram Lotta

Boktokig Eva Boström sa...

Min Plats i solen: Bra sagt det där med attdet handlar om att använda sina sinnen!!! Jag har tänk att jag i höst ska börja precis som dig att lyssna när jag lagar mat och diskar mm. För när jag gör saker samtidigt som jag lyssnar går det bra. Bara jag hör vad de säger. Och nu sedan jag har Storytel på mobilen så blir lyssnadet så mycket lättare. Idag t ex passade jag på att lyssna medan jag körde bil till en kompis. Det gjorde bilturen så mycket trevligare.