torsdag 10 juni 2010

Dagens fundering: Sommarstängt bibliotek

Vårt bibliotek brukar inte vara stängt på sommaren. Men i år ska de vara det. Hur ska jag klara det? Det hjälps inte att jag har massor av böcker här hemma. Jag vill ju kunna gå till biblioteket också. Speciellt när det är sommar. Jag förstår att de inte kan ha samma service som det övriga året, men helt stängt? I två hela långa veckor? Just när jag är ledig och verkligen kan besöka biblioteket och njuta? Suck! Det blir att gå dit och bunkra upp. Verkligen bunkra upp!

Hur är det med ditt bibliotek? Ska det stänga under sommaren?

8 kommentarer:

Bai sa...

Det er jo meiningslaust - det er jo om sommaren ein har tid til å lese, jo.

Vår bibliotek har kortare åpningstider om sommaren, men det er ein grei måte å avvikle ferie på, synest eg.

BokMamma sa...

Vårt lilla bibliotek har samma öppettider över sommaren om jag har förstått det rätt. Fast det kanske inte är så konstigt då invånarantalet mer än fördubblas på sommaren.

Som du säger, du får bunkra upp :)

klok som en bok sa...

Inte vad jag vet. Men det är verkligen dåligt att de stänger under sommaren, oftast är det då folk tycker att de har tid att gå dit. Förut brukade bion vara stängd på sommaren men förra året hade de öppet och gjorde succé. Nu kommer det vara flera svenska filmer som har premiär under sommaren...

Ingrid sa...

Nej, men... vad är det för något? Sommarstängt bibliotek? Jag säger som Bai- det är ju på sommaren man har tid att läsa i allmänhet. jag förmodar att man åtminstone förlänger lånetiden- men- usch så trist. Jag förstår din besvikelse.

Boklusen sa...

Så dumt!! Det är ju då man verkligen har tid att gå och titta och låna i lugn och ro. Vårt bibliotek har öppet i sommar som tur är!

boksnoken sa...

Här är det öppet hela sommaren, men med kortare öppethållingstider. Konstigt att ett bibliotek är stängt på sommaren, det är ju då folk är lediga och har tid att läsa.

Rondine sa...

Har inte hört något om sommarstängning.
Skulle inte tro att det blir någon sådan.
"Mitt" bibliotek har antagligen (?) fler låntagare under sommaren, pga att det ligger på en ort med många sommargäster och stor turistgenomströmning.
Verkar ju idiotiskt att stänga...
Som övriga här ovan så riktigt påpekar, är det ju på sommaren man har tid och ork att fördjupa sig.
Btw, ny design? Snyggt!
Började precis på bokchattboken igår kväll,
men ska nog hinna läsa klart.
Hörs!

Min plats i solen sa...

Hej!

Vårt bibliotek har öppet under sommaren (trots att vi bor på landet och det är ett litet ett) dock en dag mindre. Men hur ska barnen annars kunna vara med i sommarboken?

Jag förstår din frustration och nu vet jag ju ingenting om hur du bor men det behöver ju inte vara bara elände. Det kan ju vara en möjlighet (om du kan vill säga) att uppsöka ett annat bibliotek och upptäcka vad det har att erbjuda. Antingen om det finns fler i din kommun eller om du har möjlighet att besöka grannkommunens? :) Jag brukar besöka flera olika bibliotek vilket har varit toppen eftersom alla är olika och så också utbudet. :)

Så förhoppningsvis kan stängning leda till en ny positiv erfarenhet för dig. Däremot förstår jag inte hur biblioteket vågar stänga i dessa konkurrens tider, risken finns ju att du får ett nytt favoritbibliotek. :)

Ha en härlig helg!
Kram Lotta