onsdag 30 juni 2010

Dagens fundering: läsa i bilen

Sitter i bilen på väg hem idag. Är rejält less på att åka, trots att jag har haft möjlighet att läsa. Men jag blir en aning illamående så det är inte en helt lustfylld läsning. Så har det alltid varit, men jag glömmer bort det när vi planerar att resa. Då tänker jag bara på vad härligt det ska bli med en längre lässtund, medan barnen sover i bilen eller ser Dvd. Minnet är bra, men selektivt!

Hur är det med er? Kan ni läsa i bilen? Brukar ni läsa i bilen?

10 kommentarer:

Boklusen sa...

Jag kan tyvärr inte heller läsa i bilen. Jag brukar lyssna på mp3. Har ofta ett antal olyssnade sommarpratare med mig. Det är alltid intressant! Kan rekommenderas.

cecilia sa...

Det är olika gång på gång. Jag tror att det har med vägen att göra om det är rakt eller om det är lite svängigt.

Cissi sa...

Jag läser ofta i bilen när vi åker längre sträckor och jag har alltid kunnat göra det sen jag var liten. Det är bara när det är riktigt kurvigt som jag kan bli lite illamående.
Är jag själv i bilen brukar jag försöka lyssna på en mp3-bok istället (om jag vill ha mer stimulans än radioskval).

Lisa H sa...

Jag kan inte läsa i bil, båt, tåg (har aldrig flugit).. Och i bil vill jag oftast inte läsa, då tycker jag man ska hålla chauffören sällskap och inte sticka ner näsan i en bok :) Men visst, allt är relativt, och skulle jag resa t ex 100 mil genom Sverige skulle nog en bok sitta fint.
När det vankas tågåka (eller båt) så pillar jag alltid i mig Postafen, annars skulle jag inte kunna släppa blicken från fönstret! Och då går det jättebra att läsa :)

BokMamma sa...

För mig funkar det inte att läsa i bilen blir smått illamående. Man kan ju dock lyssna på någon bok. Fast då kommer ju problemet att alla kanske inte vill lyssna på samma.

klok som en bok sa...

När jag var yngre kunde jag läsa, sova eller vad som helst:-) Men nu har jag sällan ro till det och jag blir också lättare åksjuk nu på gamla dar...

Kerstin sa...

Hej! Jag kan inte läsa vare sig i bil eller på buss. Då passar ljudbok mig bättre. Som tur är kan jag läsa på tåg och flyg utan att bli åksjuk iaf.
//Kerstin

Boktokig Eva Boström sa...

Det verkar vara många som, liksom mig, inte kan läsa så bra i bilen. Att lyssna på en bok är ett bra tips som jag tar till mig till nästa gång. Tyvärr fungerar det inte så bra att prata med chauförren. Han tycker det är svårt att höra vad jag säger i baksätet och tycker det blir jobbigt när jag försöker prata någon längre stund med honom. Dessutom så känns det si så där att sitta och skrika. Jag blir så hes av det. ;) Men annars är det trevligt att prata med. Speciellt bär man sitter hela dagen i bilen!!!

Rondine sa...

Hej!
Nej, kan tyvärr inte läsa varken i bilen eller
om jag åker buss.
Blir illamående ganska snabbt.
På färjan, går det däremot bra.

Anonym sa...

Läsa i bilen går fetbort - jag blir illamående av att läsa sms - typ. Ska vi åka långa sträckor petar jag i både mig själv och barnen åksjukepiller, fast någon läsning blir det inte ändå. Jag gillar att titta ut på det vi åker förbi och så prata med han som kör förstås - maken alltså :-).