onsdag 19 maj 2010

Dagens fundering - Underbara boktitlar?

Ibland känns en boks titel så rätt. Den lockar mig att välja boken. Den inspirerar. Jag beundrar författarna för att de valt just denna titel. Kanske är jag ibland till och med lite avundsjuk, för jag skulle också ha velat komma på den där brillianta titeln. Titeln kan vara vacker. Den kanske ger en idé om hur boken är eller gör mig helt förvirrad. Men detta är några titlar som jag tycker om:

Jag går över det frusna gräset
Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva
Livet på en kylskåpsdörr
Ge mig en dag till
Man överlever, jag lovar
Summan av dagarna
Som rosor i december
Det blåser på månen
Hennes mjukaste röst
Mannen under trappan
Tillsammans är man mindre ensam
Nu vill jag sjunga dig milda sånger
Ur vulkanens mun

Men nu är jag nyfiken. Vilka är dina favoriter?

5 kommentarer:

Marie sa...

Jag håller med dig, är precis likadan. Kan även inspireras av omslaget. Pocketshop är en butik som ofta får ett besök när jag är på en tågstation. Där får jag mkt inspiration av att bara gå omkring och titta.

Sandra sa...

För några år sedan köpte jag "Vindens skugga" pga av dess titel. Jag hade då inte hört något om den boken. Att det sen visade sig vara en av de bästa böcker jag läst var ganska häftigt! Så ibland kan man döma en bok efter dess titel och således även omslag. Men bara ibland....

Vicky sa...

"Den dagen kastanjerna slår ut är jag långt härifrån" är en underbar titel på en bra bok tycker jag!

klok som en bok sa...

Jag lockas nog mer av omslaget/bilden och dess färger än själva titeln. Men det finns ju titlar som man bara måste läsa, tex Kerstin Thorvalls "Jag minns alla mina älskare och hur de brukade ta på mig":-)

a-lo sa...

Håller med om mycket på din lista. Här är några bidrag till:

A drink before the war
Den tillfällige turisten
Diagnos Duktig
Fröken Smillas känsla för snö
Guppy till kvällsmat
Land below the wind
Never have your dog stuffed
Atlas shrugged
The lovely bones