torsdag 13 maj 2010

Dagens fundering - Mmmm... mycket gott finns det

Jag älskar bakböcker med alla olika sorters kakor, både småkakor som mjuka kakor. Men jag blir alltid så väldigt sugen på att baka när jag läser kakrecept. Det vattnas i munnen och plötsligt så är jag i färd med att baka något. Även om jag inte tänkt baka något.

Fast först sitter jag och bläddrar och läser och njuter av allt gott som jag ser. Det ena ser så gott ut, men det andra ser lika gott ut. Ska jag baka en chokladkaka eller kanske en äppelpaj eller varför inte en toscakaka? Å andra sidan är det ju alltid gott med havre-russinkakor. Å andra sidan så är ju en citronsockerkaka smaskigt. Ska jag pröva ett nytt recept eller ska jag ta till något som jag prövat förrut? Så där kan jag hålla på länge och plåga mig själv. Men det slutar som sagt alltid med att jag står där med bakboken framför mig och i full färd med att plocka fram alla ingredienser som behövs! Så man kan säga att kakböcker verkligen inspirerar mig!

Idag läste jag i några av mina kakböcker. Ni kanske kan gissa att det luktar gott här hemma just nu! ;)

2 kommentarer:

klok som en bok sa...

Jag blir mest sugen när jag läser kakböcker. Inte på att baka tyvärr, utan bara på att äta:-)

Boklusen sa...

Vad blev det då?
Visst är det härligt med bakböcker! Det är rogivande och mysigt (och gott) att baka!