lördag 10 april 2010

Dagens fundering - Läsning under resa

När jag ska ut och resa så tar jag alltid med mig böcker. Ska jag flyga tar jag alltid minst två böcker i handdbagaget, så att jag säkert ska ha något att läsa. Sedan är det inte alltid säkert att jag läser något under resan. Ska jag åka en kortare resa (kring en timme) och t ex shoppa så tar jag bara en bok, men jag kan säga att det är svårt att bara begränsa mig till en bok. Jag tar alltid en oläst bok med mig. Jag har aldrig tagit en bok som jag redan läst. Jag tycker en resa på något sätt är bästa platsen att påbörja en ny bok.

Hur gör ni? Tar ni med er en bok eller flera? Tar ni med redan lästa böcker? Tar ni med er skönlittertur eller annan litteratur? Berätta... jag är nyfiken. :)

5 kommentarer:

Helena sa...

Ska jag resa på en långre resa (en vecka eller mer) har jag med mig ett litet upplag av tre fyra böcker. Reser jag över en helg blir det en tjock eller två kortare (och är det en så måste jag veta att den är bra så att jag verkligen vill läsa just den). På kortresor har jag oftast bara en. Men jag har ju ofta fler än en bok på g samtidigt så jag har lite svårt att begränsa mig till bara en enda. Det blir så jobbigt att släpa med sig mängder bara...

Linnea sa...

Jag tar bara med mig böcker på längre resor (t.ex. weekendresor). Det brukar bli ett gäng böcker som jag har på tur att läsa. Jag försöker ta mina egna pocketböcker om jag har några, men oftast blir det biblioteksböcker som man måste släpa hem igen! Synd att böcker tar så mycket plats i bagaget! Jag längtar tills läsplattorna blir billigare och e-boksmarknaden större!

Bai sa...

Eg tar ofte med meg alt for mange bøker når eg skal reise. Tanken på å gå tom for lesestoff, skremmer meg.

Boklusen sa...

Jag är precis som du, tar alltid med mig flera olästa böcker. Sedan kanske man inte hinner läsa, men man är åtminstone förberedd. Vore katastrof om man skulle få tid att läsa och inte har en bok beredd!! Samma sak om jag ska till vårdcentralen eller sjukhuset, eller andra platser där man kan få vänta. Alltid redo;)!

Sandra W sa...

Jag tar med flera, i alla fall två. Jag vill inte riskera tt inte ha nåt att läsa. Det gäller om jag ska vara borta minst en natt. Skönlitteratur brukar det bli när jag ska resa, läser nästan aldrig fack vid resa, annars läser jag rätt mkt facklitteratur men inte när jag reser.