onsdag 28 april 2010

Dagens fundering - Beslutsångest

Ibland får jag beslutsångest. Det är så många lovande böcker som jag vill läsa samtidigt, att jag har svårt att veta vilken jag ska börja läsa. Jag lägger upp böckerna framför mig, ordnar och sorterar. Våndas och lider. Vilken ska jag ta? Helst skulle jag vilja läsa allihop samtidigt, för hur ska jag kunna välja en framför en annan? Hur ska jag kunna låta en bok vänta, då jag är lika sugen på att läsa den som en annan? Men visst måste jag medge att det är ett angenämt problem.  Ett riktigt lyxproblem! För jag njuter ju av att se som många böcker framför mig som jag vill läsa, samtidigt som jag lider av beslutsångesten. Nåja, jag får väl köra en räkneramsa... så ska jag nog kunna lista ut vilken bok som jag ska börja med!

Känner ni igen denna känsla?

3 kommentarer:

Ango sa...

Oj, vad jag känner igen det där! Jag har två bokhyllor fulla med olästa böcker hemma. Förutom dem så kommer det en del nya böcker både nu och då. Hur ska man kunna välja? Visserligen kan jag sålla lite genom att vara sugen på att läsa en viss typ av bok. Ibland vill jag läsa deckare, ibland någon biografi, ibland något lättsmält. Ändå finns det så många böcker som man vill läsa, och helst alla samtidigt!

Helena sa...

Jag känner också igen mig, verkligen! Jag har hur många olästa böcker som helst i hyllorna, drar hem kassvis från biblioteket varje vecka och får en del. För det mesta löser det sig eftersom jag är väldigt sugen på just DEN boken och annars brukar jag läsa några rader i de olika kandidaterna för att avgöra vad som känns bäst för stunden.

a-lo sa...

När jag var yngre så la jag alla olästa titlar i en skål och drog lott.. Nuförtiden får mest någon slags magkänsla avgöra. Fast som den statistiknörd försöker jag se till att läsa åtminstone en-två böcker på engelska i månaden iaf.