lördag 6 februari 2010

Samiska nationaldagen

Idag är det samernas natinaldag. Jag tycker om att läsa samiska berättelser, myter och sagor. Jag tycker det är ett viktigt kulturarv och dessutom väldigt intressant. Jag har en bok som heter Solskatten av Dag Nyberg, som är full med samesagor och samesägner. Men nog är det väl konstigt att det inte finns fler böcker om samiska berättelser, myter och sagor? Jag önskar fler böcker kring samer under 2010. Är det någon som har något tips så berätta gärna!

När det gäller böcker om samer finns det två som jag kan rekommendera några. Skönlitterär bok: Lapskatteland av Annica Wennström samt Faktaboken: Stulet land av Lennart Lundmark.

Så har vi ju på sätt och vis också böckerna om Plupp av Inga Borg. Han är ju inte en same, men man blir i alla fall bekant med fjällvärlden.

2 kommentarer:

Rondine sa...

Återkommer till detta inlägg.
Ville bara säga att du fått en award av mig.
Titta på min blogg!

Rondine sa...

Inga nya böcker om samer, men väl några romaner av Åke Lundgren:
Långa lappflickan (1981)
Gudaberget (1982)
Trollknuten (1984)

Har också en sagobok
med samiska sägner. Måste bara hitta den först.

Och så Ernst Mankers "De åtta årstidernas folk"

Eller varför inte Carl von Linnés
Lappländska resa, finns i pocket.
Men, man får ta den för vad den är..
Eller varför