torsdag 25 februari 2010

Dagens fundering - Måste ha?

I år ska jag handla det blåser på månen på bokrean. Det är en sådan där bok som jag bara måste ha i min bokhylla. Den står för så mycket positivt i min barndom, att när jag ser den blir jag så varm i hjärtat. Därför vill jag ha den här hemma... så jag kan se på den... och bli varm i hjärtat. Har jag tur så kommer någon av mina tjejer att läsa den om ett par år och tycka lika mycket om den som jag. Men gör de inte det så är det inte hela världen. Jag köper boken för min egen skull.

Få se nu... vilka fler "måste-äga"-böcker har jag? Böckerna om Narnia är också böcker som står i min bokhylla som jag aldrig i mitt liv skulle göra mig av med. De står för magi och den där känslan av att allt är möjligt. De böckerna köpte jag på en bokrea för många år sedan.

I min bokhylla står även Sucka mitt hjärta, men brist ej... som är ett bokrea-köp från förra året. Den gör mig både vemodig och glad på samma gång.

Millenium-triologin står också där och påminner mig om hur jag slukade böckerna och hade mycket svårt att slita mig från dem!

Så alla mina Terry Pratchett-böcker som jag vill kunna läsa om och om igen! De är ju så roliga! Jag blir på så bra humör när jag ser dem!

Naturligtvis finns det fler böcker i min bokhylla som är där för att stanna, men dessa får jag berätta om en annan gång!

Vilka böcker i er bokhylla är sådana böcker (som kommit för att stanna)?
Varför måste ni ha dem i er bokhylla?

6 kommentarer:

Marie sa...

I min bokhylla finns bland annat Vindens skugga och I taket lyser stjärnorna. Dessa två böcker är där för att stanna.

Bokomaten.. sa...

Oh, Det blåser på månen är så mycket saga och barndom för mig med, liksom Narnia-serien. En annan sådan bok som går på rean nu är Häxtävlingen av Ibbotsson, som var enb ok jag slukade själv när jag började kunna läsa själv.

EvaB sa...

Det är många det... Bland annat fackböcker av olika slag. Men lustigt nog visade jag en gammal deckare (pocket tryckt 1978) för min svärdotter i går. Och sa: Den här kommer alltid att vara i min deckarhylla. Det är Stieg Trenters Tolfte knappen från 1965. Den ger mig en sådan sommarkänsla med målande beskrivningar från Västkusten och ett av mina favoritmuseer, Varbergs Fästning.
Hälsningar i vinterkvällen,
Eva

Anonym sa...

Jag har inga böcker som måste vara kvar i min bokhylla! Jag läser dom en gång och sen aldrig mer. Har försökt men iom att jag vet handling och hur allt slutar så ser jag ingen poäng med att ta om allt igen.
Anna

Anonym sa...

måste nog krypa till korset!! Jag har två böcker som jag vägrar ge bort. Det är Narnia-samlingsboken och Det susar i säven. Det är hyllgodis för mig.
Anna

Helena sa...

Åh, Det blåser på månen är definitivt en sån bok. Men jag ska nog försöka sno med mig min som jag har hemma hos föräldrarna i stället för att köpa den. Då blir det ju RÄTT version, dessutom.

Jag har nästan lite för lätt för att få känslomässiga band till mina böcker. Jag vill ha dem allihop och har svårt för bokhyllegallringar och sånt, de gör ont i hjärtat.