söndag 3 januari 2010

Dagens fundering : Tidens gång

När jag läser igenom mina boklistor från åren som gått förvånas jag över hur snabbt tiden går även i bokläsningens värld. Det finns böcker som jag hade kunnat svära på att jag nyss har läst, men som det var flera år sedan. Jag skakar huvudet tyst för mig själv och tänker: "Verkligen? Är det sant? Var det SÅ länge sedan jag läste den?". Jag är inte riktigt övertygad att det jag ser på skärmen är sant. För visst var det bara förra året jag läste den?


Jag har funderat över det där med att tiden går så fort. Går tiden långsammare som barn för att det är så mycket intryck och nya saker att ta in? Och går tiden snabbare för att vi vuxna har upplevt så mycket och sett så mycket, så mycket av våra upplevelser är gammal skåpmat för hjärnan? Hjärnan behöver inte anstränga sig lika mycket och därför känns det som om tiden går så fort. Som när man åker på en ny obekant väg, då känns vägen mycket längre och tiden går mycket långsammare än när man åker den för 20:e gången. Fast då har vi och andra sidan aspekten att tiden går långsamt när man har tråkigt och då kan ju samma väg kännas lång. Tiden är en knepig företeelse, men det förändrar inte att det är spännande att läsa igenom sina gamla årsbokslistor och se vad man läst och när man läst det.

Gör ni några årsboklistor? Hur ser de ut?

1 kommentar:

svartanova sa...

Tack för dina tips. Jag tittar inte heller mycket på teve, men däremot har jag nog kankse för många andra projekt på gång som kommer före min läsning. Jag blir så himla inspirerad av din läslista för 2009, jag tycker att det ser ut som att du har i alla fall en liknande boksmak som jag har. Dessutom ser blandningen mellan olikagenre i en månad så inbjudande ut.
Jag hoppas verkligen att jag kommer ta mig mer tid till läsning i år. Och apropå Twilight, så slukar jag dem. Om alla böcker vore sådana, så... ;)

Som sagt, tack för att du tog dig tid att svara och tipsa!

Kram, A