söndag 1 november 2009

Dagens fundering - Bok och film

The Shining gick på TV igårkväll. Jag har läst boken Varsel som den bygger på. Det är en hel del som skiljer boken från filmen. Jag har hört att Stephen King inte var speciellt förtjust i filmen och det kan jag förstå även om jag tycker att det är en jättebra film. Det måste vara svårt som författare att när ens bok blir filmatiserad. Jag undrar om man samtidigt som man blir glad också är rädd att de ska förstöra boken? Kanske rädslan i vissa fall överskuggar glädjen? Jag undrar också om det är extra svårt att som författare att se filmen? Som författare har man ju verkligen en viss bild av sin berättelse. Man har ofta levt så länge med sin berättelse. Hur blir det då när man ser filmen och det inte stämmer med hur man tänkt sig historien? Finns det några författare som egentligen är riktigt nöjda med filmatiserngen av deras böcker? Vad tror ni?

3 kommentarer:

Annika sa...

Det finns bara en film, baserad på en bok, som jag har tyckt har varit skitbra (om du ursäktar uttrycket, och det var faktiskt Djurkyrkogården av Stephen King.
I övrigt har jag bara blivit besviken när jag har sett en film som är baserad på en bok som jag tyckte var bra. Numera nöjer jag mig "bara" med att läsa boken. Jag kan verkligen inte tänka mig att författarna är nöjda med "sina" filmer, utan jag tror snarare att de är riktigt besvikna. Mari Ljungstedt torde väl vara ett bra exempel på det vars filmer dubbades till tyska och ingen fattade något. Som tur var såg jag inte dessa, men jag har förstått att det blev en riktig flopp.

Ylva sa...

Jag har hört författare som varit nöjda, till exempel tycker Mazetti att Grabben i graven bredvid blev bra som film. Men hon säger att man ska vara försiktig och att Hohaj av Rynell blev lite porrig i Tyskland...

Ylva sa...

Det är förresten jag som har både Yfronten och ylvarosen.blogspot.com