lördag 10 oktober 2009

Dagens fundering - Flickor eller kvinnor som är självständiga, modiga, hjältinnor

Jag har precis skrivit en recension av boken Lilly kuvare i drakens gap av Natalie Jane Prior på min barnboksida. Boken handlar om en flicka som blir hjältinna. Eftersom jag själv har två flickor så känns det angeläget att de (och naturligtvis mina elever, både tjejer och killar) ska få höra berättelser som visar att tjejer också kan vara hjältar och vara listiga, smarta, självständiga, modiga... ja helt enkelt härliga förebilder. Därför började jag fundera över vilka böcker som jag läst som haft flickor/kvinnor som är starka, modiga, självständiga osv. Dessa böcker är de som jag kommer på som har härliga förebilder för stora samt små läsare:

Barnböcker: Pippi Långstrump, Kajsa Kavat; Ronja Rövardotter, Anne på Grönkulla, Matilda (bok av Roald Dahl),

Vuxenböcker: Elisabeth Bennet i Stolthet och fördom, Kay Scarpetta i böckerna av Patricia Cornwell, Lisbeth Salander i Milleniumblöckerna

Hjälp mig, vilka fler kommer ni på?

3 kommentarer:

Unknown sa...

Böckerna om Molly Moon handlar om en häftig flicka. Böckerna om Rosa tycker jag också handlar om en tjej som vågar vara sig själv och som agerar självständigt.

Martina sa...

För vuxna:

Amelia Sachs i Jeffery Deavers böcker
Mary Russell i Laurie R. Kings böcker om M. R. och Sherlock Holmes
Esme Vädervax i Terry Pratchetts häx-böcker (även för ungdomar)
Temperence Brennan i Kathy Reichs böcker
Harriet Vane i Dorothy Sayers böcker

För barn:

Coraline i Neil Gaimans "Coraline" Tjavva i Elisabeth Hjortvids "Tjavva" och "Tjavva på Långvind"
Häxor och flickor i Eva Ibbotsons böcker
Hermione Granger från Harry Potter-böckerna
Laura Ingalls i Lilla huset på prärien-böckerna

Boktokig Eva Boström sa...

Åh, vad bra med fler förslag! Tusen tack!!!