måndag 21 september 2009

Dagens fundering - Höstböcker

Nu är hösten här. Skolan är igång för fullt. Några morgnar har det varit riktigt kallt ute. Just nu är vädret ganska varmt, men jag har sett det första gula lövet. Därför började jag fundera kring böcker som man associerar till höst. Efter att ha funderat länge så kom jag fram till denna lista:

  • Lingon och lust av Eva Swedenmark & Annica Wennström
  • Sent i november av Tove Jansson
  • Hugo och Josefin av Maria Gripe
  • Skumtimmen av Johan Theorin
  • När du läser detta av Giles Blunt
  • Innan frosten av Henning Mankell

Vad har ni för böcker som får er att tänka på höst? Hjälp mig att lägga till fler böcker på listan!!!

4 kommentarer:

Pockethexan sa...

Nu hann du före med en ide som jag hade tänkt skriva om...

..men det blir lite annat när det är i pocket!!

<;}

Rondine sa...

Ja, eller hur? (bron alltså).
Höstböcker frågade du efter.
Tål att funderas på.
Kollade i bokhyllan och blicken föll på dessa två;
Svenska Bärboken /Ingmanson, Holmberg/ Prisma förlag. Inköpt detta år, men om sanningen ska fram har jag bara bläddrat i den.
Den förtjänar nog bättre än så.
Fakta om, vackra bilder på och många recept på bäranrättningar.
Den andra boken jag såg;
Fri man pinkar i trädården av Bernt Bison Nilsson. Jag tror han ger ut sina böcker på eget förlag.
Han är en pensionerad journalist, som skriver mycket personliga kåserier/krönikor som brukar publiceras i min lokaltidning.
Det handlar väl inte specifikt om hösten enbart, men alla årstider avspeglas i kåserierna. Roliga illustrationer också, gjorda av hans fru.
Hans böcker kan köpas genom: Valar Press, Hamnen, 62010 Burgsvik
tel.0498-497241
Själv sitter jag fast i deckarträsket just nu, håller på med Djävulsstjärnan av Jo Nesbö.
God läsning på dig!

svartanova sa...

Höstoffer - Mons Kallentoft. :) Den ska jag läsa nu i höst, i alla fall. :)

Boktokig Eva Boström sa...

Åh, jag fullkomligt ÄLSKAR kåsier så Bernt Bison Nilssons böcker måste jag ta och kolla in!!!

Höstoffer - Mons Kallentoft, ja... tänkte lägga till den i listan, men eftersom jag verkligen inte kan med hans första två tog jag inte med den, men det borde jag nog ändå ha gjort. Det är ju många andra som gillar hans böcker.