onsdag 24 juni 2009

Erik av Andreas Landgren

Det här är en riktigt rolig bok! Huvudpersonen Erik har så roliga funderingar och rör till det så. Han är så där roligt klantig. Precis sådan där humor som jag gillar som får mig att le och även skratta högt.

Jag måste dela med mig av något ur boken. Jag hade bland annat roligt åt honom när han sitter i kyrkan och bläddrar i psalmboken och läser lite sommarspsalmer. Han hamnar på En vänlig grönskas rika dräkt. Han njuter av den... tills:
"Han skummade igenom versraderna. Men vänta nu. Vad var det här? Vers fyra började >>Allt kött är hö. Allt flyktar här..<<. Allt kött är hö? Vad är detta för trams? Okej för att kristendomen i likhet med övriga religioner sällan gjorde anspråk på att vara speciellt vetenskapligt solida. Men detta var väl ändå att gå ett steg för långt. Allt kött är hö. Han tyckte att han hört det tidigare, så förmodligen var det väl någon kyrklig slogan av något slag. Men även dessa måste väl ha vissa gränser?"

Eller när han bläddrar i en matematikbok (Hans kompis är lärare) och funderar kring en uppgift om en plastboll där man ska räkna ut hur många kvadratmeter plast det gått åt:
"Men, brukar inte plastbollar vara ihåliga? Han antog att antingen han själv eller författaren var ute och cyklade. Han ville inte spekulera mer i vilket utan stoppade ner boken i väskan igen."

Boken handlar om Erik, som inte har jobb och flickvän och hans kamp att få dessa två.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Erik
Författare: Andreas Landgren
Antal sidor: 158
Förlag: Bokstaven18
ISBN: 978-91-975904-2-6

Inga kommentarer: