tisdag 2 juni 2009

Dagens fundering - Läsa böcker av samma författare

Först och främst måste jag bara skratta lite för mig själv. Jag tyckte när jag började läsa boken Djupandning att stilen påminde om någon författare. Tittade på framsidan och såg författarens namn och insåg varför. Måste väl tillägga här att jag lånade denna bok på biblioteket för länge sedan men det har inte blivit att jag läst den förrän nu. I alla fall såg jag ju att det var Anne Tyler som skrivit den. Samma författare som skrivit "Och var hör du hemma". Vad lustigt att det blev så att jag läste två böcker av samma författare under en vecka utan att jag hade planerat det!!!


Detta ledde till att jag började fundera över det där med att läsa böcker av samma författare. Jag har varit så att hittar jag en författare som jag gillar så vill jag gärna läsa ALLT av den författaren! Då har jag gått till biblioteket eller bokhandeln och försökt få tag i fler böcker, så många som det bara finns!!! På senaste tiden märker jag att det inte varit på samma sätt. Visst vill jag läsa mer av författaren och jag noterar att jag ska kolla upp om det finns fler böcker, men det är inte samma brådska. Det är väl det där som vi alla pratar om: Så mycket böcker men så lite tid! Eller beror det på något annat?


Hur är det för dig? Läser du ALLT eller nästan allt av en författare om du tycker att den är bra?

3 kommentarer:

Maria sa...

Jag är exakt likadan! Om jag har hittat en bok med en författare som jag tycker om så vill jag genast läsa ALLT av denna. Under en sommar plöjde jag igenom Henning Mankells alla böcker och i ärlighetens namn kände jag mig lite "mätt" efter det.

Jag tänkte höra med dig om du har något svar på denna fråga (eftersom du är "boktokig"):
Vet du orsaken till att bara två av Cecelia Aherns böcker kommit ut på svenska? Jag älskade hennes "PS Jag älskar dig". Hon är ju en av Irlands största författare idag, men på den svenska marknaden har hon bra dött ut.

Mvh Maria

boksnoken sa...

Jag försöker läsa allt av en författare jag gillar, men inte i sträck. Jag vill läsa annat däremellan, annars kanske jag ledsnar.

http://rondine.blogg.se sa...

Ja, jag förstår precis vad du menar. Tycker mycket om Bodil Malmstens författarskap och så snart hon ger ut en ny bok vill jag läsa den genast. Går jag på biblioteket letar jag först efter mina favoritförfattare, ifall jag hittar ngn. titel jag inte läst -
innan jag tittar på andra böcker.