tisdag 21 april 2009

Dagens fundering - Ni med läslistor

Vi har tidigare varit inne på läslistor, men jag blir bara mer nyfiken efter att ha läst era kommentarer. Hur gör ni med era läslistor? Läser ni så slaviskt ni kan eller hoppar ni hejvilt? Händer det att ni tar bort böcker från era läslistor utan att ha läst dem? Och en del har redan svarat på det, men det kanske är fler som vill dela med sig: Var skriver ni ner era läslistor?

Mina läslistor finns som sagt på bok.nu just nu. När jag ska till biblioteket så kollar jag innan vilka titlar jag ska leta efter eller så använder jag bibliotekets datorer när jag väl är där och kollar vilka som finns inne. När jag ska beställa kollar jag också min lista på bok.nu innan jag beställer. Jag följer inte mina läslistor det minsta slaviskt, varken när jag ser till att boken finns hemma (genom att beställa eller låna) eller när jag ska läsa. När jag ska läsa är det lusten som styr. När jag ska låna eller beställa är det väl både lust och slump som styr. Det händer att någon bok får ligga på läslistan så länge att jag till slut plockar bort den eftersom jag inser att det kommer att ta för länge innan jag har lust att läsa den.

2 kommentarer:

Bai sa...

Mine leselister er svært fleksible og ustrukturerte. Dei er kanskje meir rettleiande enn absolutte. Og dei blir notert ned overalt. Eg bruker stjerne og etikett-funksjonen i Google Reader når eg les omtalar av bøker eg vil lese. Elles har eg eit word dokument og ei notatbok, kor eg noterer ned tittlar eg vil lese. Men det er svært usystematisk. Den største leselista er kanskje bokhylla mi, kor eg setter bøker eg har kjøpt fordi eg vil lese dei.

Ango sa...

Det är lite roligt med mina läslistor eftersom de egentligen inte fyller så stor funktion. Jag har ju på bok.nu, och där lägger jag in böcker jag tycker verkar bra, och så har jag ju min bokhylla knökfull med olästa böcker som också är en läslista kan man säga.
När jag ska läsa en ny bok tar jag oftast en ur bokhyllan (och dessa finns inte med i min läslista på bok.nu). Ibland har jag varit på bibblan och spontanlånat böcker som jag läser. Ibland "råkar" dessa böcker finnas med i min läslista, men det är inte medvetet jag har valt just den boken, utan bara en bonus att jag kunde pricka av en bok på min läslista.