söndag 8 mars 2009

Dagens fundering - Läsa klart?

Läser ni klart alla böcker som ni påbörjar? Förr gjorde jag alltid det. Hade jag påbörjat en bok, så skulle den läsas klart! Jag vet inte varför jag gjorde så. Kanske var det av rädsla att missa något? Kanske var det av nyfikenhet? Eller så var det bara den sorts uppfostran som jag fått - det man påbörjat avslutar man!

Men numera så läser jag inte klart alla böcker. Tycker jag verkligen inte om en bok eller inte är sugen på att läsa den så känner jag inte tvånget att avsluta boken. Är jag lite sugen på att veta slutet (fast inte vill läsa hela boken), så läser jag slutet. Men känner jag inte för att läsa boken så lägger jag bara undan den. Ibland kan det hända att jag påbörjar den på nytt senare.

Jag resonerar som så att eftersom det finns så många böcker som jag vill läsa och jag har svårt att få tiden att räcka till, så ödslar jag inte tiden på en bok som jag inte har lust att läsa!

Hur tänker ni?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hehe, jag läser i princip alltid klart. Vet inte varför, finns ju böcker som inte blir bra förrän slutet, som gör allt läsvärt. Är väl rädd att missa sånt. Har dock typ 3 böcker jag lagt ifrån mig. Är jag dock tillräckligt uttråkad o inte har nån bok lär de säkert läsas nån gång.

Mario Galaxy är ruskigt roligt tycker jag. Ett att få spel till nintendo Wii som är riktigt bra. Zelda är oxå grymt bra, men det är sjukt svårt ibland. Man måste ha så mycker i huvudet, så man kan inte riktigt vänta och ha ett speluppehåll. Trisst, men dock ett jäkligt bra spel.

Anonym sa...

Oftast läser jag klart de böcker jag påbörjar, för jag lånar/köper oftast böcker som jag är ganska säker på att jag tycker om. Men det händer att det finns böcker som jag inte tycker är bra och då lägger jag dem ifrån mej utan att läsa klart. Det är slöseri med tid att läsa en bok som man inte gillar!

Ango sa...

Jag ger böcker "75 sidors-chans" (om det är en normaltjock bok). Har jag inte kommit in i boken då så ger jag upp dem. Det finns så många bra böcker där ute som bara väntar på att läsas, så jag vill inte ödsla min dyrbara tid på att läsa sådant jag "tvingar" mig själv att läsa klart.
Sedan finns det böcker jag tycker är riktigt dåliga, men som jag ändå läser ut (varför vet jag inte).

Kram
/Ango

Anonym sa...

Nej jag lever efter devisen så många böcker så lite tid.
I min ungdom läste jag om böcker hela tiden men det berodde mycket på att jag bodde på landet och inte hade tillgång till bibliotek på det sätt som man har nu för tiden. Sen läste jag ut alla böcker men nu ger jag det en viss chans men lämnar ofta tillbaka oläst. Kanske jag kan ge en bok en ny chans om någon verkligen rekommenderar den, men oftast inte.
Några jag inte läst ut
ZWEIBERGK HELENA VON FLY FÖR LIVET
Zusak, Markus Boktjuven
Robinson Marilynne Gilead

Shields, Carol Stendagböckerna

Nån fullpoängare som jag därmed missat?????

/HarrietN

Anonym sa...

Det låter som det är lite olika!