lördag 7 mars 2009

Dagens fundering - Ljudböcker

En sommar för ungefär 10 år sedan upptäckte jag hur mysigt det kan vara att lyssna på en ljudbok medan man promenerar. Jag lyssnade på Om de bara kunde tala av James Herriot. Det var Helge Skoog som läste och jag verkligen myste medan jag promenerade. Sedan upptäckte jag att det är väldigt bekvämt med ljudböcker medan man solar på utlandsemestern med. Speciellt eftersom jag måste ha glasögon för att läsa böcker, men lyssnar man på ljudböcker kan man bara njuta av att göra ingenting! Det är bara vid dessa två tillfällen som jag kan lyssna på ljudböcker. Jag har försökt lyssna medan jag städar, men det fungerar inte. Jag hör inte vad de säger när jag dammsugar. Jag har försökt att lyssna på kvällen innan jag ska sova, men plötsligt så har jag förlorat mig i tankar och missat flera minuter. Jag prövade att lyssna på ljudböcker medan jag ammade och det gick väl sådär. Den äldre dottern kom hela tiden inskuttande och vill prata och visa saker. Så det gav jag snart upp. Nu är det inte så ofta längre som jag lyssnar på ljudböcker, för det finns helt enkelt inte tid för det. Lyssnar ni på ljudböcker? När gör ni det? Varför gör ni det?

Tänk förresten att ljudböcker så plötsligt slog igenom. Hur kom det sig? I början när de fanns så var det knappt någon som lyssnade på ljudböcker. Vad är det som har förändrats i dagens samhälle eftersom ljudböcker blivit så stort? Är det efterfrågan som gjort att så många böcker även kommer som ljudböcker eller är det tvärtom att man satsade på att ge ut många ljudböcker som har gjort att så många upptäckt dessa?

För alla äldre med dålig syn måste det ju vara underbart att det finns så mycket ljudböcker numera. Då kan man fortfarande uppleva böcker fast man inte kan läsa själv. Man är heller inte beroende av att någon kommer och läser för en. Man får väl bara hoppas att när man själv är gammal att man inte både blir blind och döv, för böcker kan jag inte vara utan!

1 kommentar:

Ango sa...

Jag lyssnar på talböcker när jag är ute och går. Jag har Storytel i mobilen (http://www.storytel.se). Jag har gått ur alla andra bokklubbar och lyssnar på många istället. Det blir mycket mindre lyssnande när det är skollov t ex då barnen är hemma hela tiden, annars blir det alltid en sväng varje dag. Tycker det är ett utmärkt sätt att få i sig mer litteratur även när man gör något annat ;).

Kram
/Ango