måndag 2 mars 2009

Dagens fundering - Gränser?

När jag lärde mig läsa så lärde jag mig att biblioteket var en fantastisk plats! Innan jag började skolan hade jag aldrig varit där, men sedan blev det min favoritplats. Jag minns hur jag lånade påsvis med böcker, som jag bar hem och sedan bar tillbaka. Aldrig ifrågasatte bibliotekarien min förmåga att läsa alla dessa böcker. Jag har hört historier om barn som bara fått låna tre böcker. Jag är glad att jag inte drabbades av detta. För det var en stor upplevelse att bära hem alla böckerna (trots tyngd) och sedan rada upp dem brevid mig hemma. Å andra sidan kan man kanske tycka att barn ska lära sig måttfullhet. För detta att jag lånade högvis med böcker finns fortfarande kvar som vana. Jag har väldigt svårt att komma ut från biblioteket med mindre än 5 böcker. Det är inte alltid att jag lämnar tillbaka alla böckerna som jag lånade förra gången när jag kommer nästa vecka/nästa gång till biblioteket. Då kan man ju tycka att det är ett slöseri att jag har de olästa böckerna hemma hos mig. Jag ockuperar ju dem så att säga. Ibland händer det ju till och med att jag lånar om någon enstaka eftersom jag inte kommit mig för att ta itu med de böckerna. Vad tycker du? Ska man få låna hur många böcker som helst? Eller ska det finnas någon gräns?

10 kommentarer:

Ango sa...

Åh, jag är precis som du! Jag har närmare 200 olästa böcker i min bokhylla, köper säkert 30-40 böcker/månad och lånar närmare 20 (vuxen)böcker/månad. Har jag olästa böcker hemma så brukar jag kika då och då i OPAC-katalogen och se om någon av böckerna är reserverad. Är den det så prioriterar jag den boken, annars lånar jag den tiden ut om det behövs!
För barnens del är det precis likadant. Vi har ofta många, många böcker hemma. Inte alltid vi läser alla, men då kan vi låna om dem vid ett senare tillfälle.
Inga begränsningar för mig! Jag vill kunna låna hur mycket som helst. Dessutom skulle jag bli väldigt arg om bibliotekarien skulle ifrågasätta min kapacitet att läsa ett visst antal böcker/månad.

Kram
/Ango

Anonym sa...

ja jag hoppas den blir lyckad :) Ha en toppenkväll
Kram Lena

Anonym sa...

sv: Ja det var jätteskönt, jag var riktigt nervös över det.
Tack :)
Kram ,Em

Anonym sa...

Jag lånar också alldeles för många böcker åt gången, lämnar tillbaka någon och lånar två nya, vissa blir bara liggande väldigt länge (om ingen har reserverat dem), andra läser jag direkt. Egentligen tycker jag nog att de nyaste titlarna borde ha kortare lånetid, typ 2 veckor istället för 4 kanske, så att fler fick möjlighet att läsa dem fortare. Trots att man kanske läser en bok direkt så behöver det ju inte innebära att man direkt därefter springer till biblioteket för att lämna tillbaka den, och så blir det i slutändan onödigt långa köer på nya titlar.

Anonym sa...

hehe ja! Hade hellre haft min gamla bil kvar =P Men men. Jo jag vet! Maträtter som lassagne, paj och sånt blir ju oftast det =)

Anonym sa...

Hur många som helst så klart!

Sv: Det är massa att lära sig. Har tagit mig igenom proven och har godkänt på alla, men jag ska göra dem lite då och då i oordning så att jag verkligen vet att jag kan dem ordentligt.

Nagelförlängningen blev superbra, ska försöka ordna en bra bild sen oxå så att ni alla får se :)

Anonym sa...

Svar: Nej, verkligen ingen lätt jakt kan jag säga;)!

Anonym sa...

Tack så mycket :)
Håller med om att det finns en stor charm med böcker från bibliotek, de är på något vis mer spännande än de som köps i bokhandlen. Kanske andas de mer visdom för att fler personer läst dem och tagit dess innehåll till sig, eller kanske är det bara kul att få inneha många böcker samtidigt.. Själv är jag expert på att köpa hem böcker som jag "bara måste läsa" trots att det verkligen inte finns tid. Är så mysigt att ha böcker liggande hemma!! :)

Anonym sa...

När jag var liten lånade jag kassar med böcker som jag läste. Men ibland så var jag dålig på att lämna tillbaka dom så då kom bibliotekarien och hämtade dom. Bodde på landet.
Nu för tiden lånar jag inte böcker så ofta. Köper mest, för jag vill inte ha någon press på mig att läsa ut dom. Är en periodare.
Tror det är bättre med kortare lånetid och högre avgift för att få tillbaka böckerna i tid.

Anonym sa...

När jag var barn/tonåring lånade jag massor med böcker, så många jag orkade bära hem från biblioteket. Jag fullkomligt slukade böcker. Jag lånade både på stadsbiblioteket, skolbiblioteket och bokbussen. På skolbiblioteket fick man bara låna 3 böcker åt gången. Nuförtiden lånar jag inga såna mängder med böcker som jag gjorde när jag var barn, helt enkelt för att jag inte har så mycket tid att läsa. Jag brukar låna 2-3 böcker, och däremellan köper jag också böcker som jag antingen läser på en gång eller som får vänta ett tag i bokhyllan.