tisdag 3 mars 2009

Dagens fundering - Dåliga böcker?

Jag har funderat kring böcker som man inte tycker om. Är det en dålig bok eller har man bara läst den vid fel tillfälle? Kanske är det så att ibland ger man sig på för svåra böcker vid en tidpunkt då man inte klarar svåra böcker. Kanske man vid en annan tidpunkt inte är mottaglig för allför romantiska böcker eller för sorgtyngda böcker. Jag har, som relativt nybliven mamma till barn nummer två, t ex väldigt svårt just nu för böcker som handlar om barn som far illa. Så dessa böcker tycker jag inte om just nu. Om jag läste dem för 5 år sedan så hade de säkert varit bra. En dag när jag var väldigt trött läste jag Slakthus 5 och totalsågade den. Jag gav den en ny chans en annan dag när jag sovit bättre... och det var som natt och dag. Den var ju bra! Är det så med alla böcker som man läser, att om man hade läst dem vid ett annat tillfälle hade de varit bättre? Vad tror ni?

4 kommentarer:

Ango sa...

Jag tror precis som du, att ibland läser man bara böckerna vid helt fel tillfälle. Tyvärr så idds jag inte ta upp de böckerna igen, utan jag struntar i att testa att läsa dem igen.
Ibland är det bara en dålig bok, såklart. Det kan vara ett språk som inte alls tilltalar mig, oavsett humör jag är på, till exempel, men jag tror att de böckerna är i minoritet, mot de böcker man ogillar för att man läser dem vid fel tillfälle.

Kram
/Ango

Anonym sa...

Hej på dej. Ännu en gång tycker jag du har intressanta tankar. Blev lite inspirerad av dig och skrev ett litet eget inlägg om det och länkade till dig. Tar du illa upp raderas det. //Sofie

Anonym sa...

Jag tror också att det finns vissa böcker man ogillade för att man läste dem vid "fel" tillfälle.

Anonym sa...

Helt klart finns det böcker som behöver flera genomläsningar. Det är väl lite svårt att motivera sig att läsa om dem "bara för att" dock... En sån bok är Pamuks Den svarta boken, som jag liksom inte kände någonting för, men som skulle vara intressant att läsa igen. Men ständigt skyller jag ifrån mig, för mycket att göra, måste göra det eller det...