måndag 9 mars 2009

Dagens fundering - Bokomslag?

En del inbundna böcker har ju omslag runt boken av papper när man köper dem. Det har jag funderat mycket över. De där omslagen blir ju så lätt fula och då ser ju böckerna inte så fina ut i bokhyllan. Men tar man bort omslaget så gillar jag inte heller hur boken ser ut. Jag vill ha utseendet som med omslag. Jag undrar varför man väljer att sätta pappersomslag runt böckerna istället för att göra hårdpärmen så som omslaget ser ut? Är det billigare eller finns det andra orsaker till det? Den enda nyttan som omslaget har för mig är som bokmärke. Men eftersom jag inte vill att omslaget ska bli trasigt så tar jag ofta av det och lägger undan det tills jag läst boken klart! Så jag skulle verkligen kunna vara utan det!!! Vad tycker ni? Omslag eller inte? Fördelar/nackdelar?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hmm.. ska kolla efter. "Mellan sommarens längtan och vinterns köld"-Leif GW Persson, "Shoo bre"-Douglas Fooley och "Skuggorna och regnet"-Håkan Nesser.

Har iof aldrig gjort ett ordentligt försök med dem heller, har väl sen inte blivit av att läsa dem senare heller.

Anonym sa...

Hmmm Jag och sambon hade samma diskussion häromdagen. Han tyckte det var slöseri med papper och undrade varför man inte bara tryckte omslaget på själva boken. Hade varit intressant att veta varför det just är pappersomslag. Det är också väldigt irriterande när ett omslag försvinner. Så är fallet med en av mina böcker i utvandrarserien. Jobbigt! De matchar ju inte längre...var är designen ;) Kram

Anonym sa...

SV: Ja det är ju så vissa dagar är sämre än andra, men det gör väl det lättare att uppskatta de bra dagarna skulle jag tro :)

Själv föredrar jag nog böcker utan de där bokomslagen, är oftast mest i vägen. Visst är det fint i bokhyllan, men pocket är det som egentligen är smidigast att läsa; lättast att ta med och väger midre :)

Botilda sa...

Omslagen var väl från början tänkta att skydda de riktiga pärmarna. Ungefär som överdrag på en soffa...

Anonym sa...

Håller med om att det är jobbigt när ett omslag i en serie försvunnit!