onsdag 18 mars 2009

Dagens fundering - Andras bokhyllor

När jag kommer på besök hos någon som har bokhylla i sitt vardagsrum, så går jag snabbt dit och tittar när chans ges. Jag kan inte låta bli. Jag gör det för att se om vi har några böcker gemensamt och för att se om denne person har någon bok som jag inte sett förrut. Kanske man kan få ett boktips om man har tur! Jag älskar att se sprängdfyllda bokhyllor. Massvis av böcker som samsas om utrymme. Det ger verkligen ett hemtrevligt intryck. Även om det är någon som jag varit hos förrut så kan jag inte låta bli att besöka bokhyllan vid tillfälle. Det är så spännande! Tycker ni om att spana in andras bokhyllor eller är jag ensam om denna egenhet?

15 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är precis likadan! Fast jag brukar ofta bli upprörd över hur folk har sorterat sina böcker.. En återkommande fasa är när pocket blandas med inbundna böcker.. Eller när det enda som tycks finnas i bokhyllan är kioskvältare.. :)

Det är ju som att spana i andras kylskåp och badrumsskåp - det säger ju något om personen i fråga! Vardagspsykologi helt enkelt!

Anonym sa...

Nej, ensam är du inte. Jag är likadan, man får dra loss mej från bokhyllan.. :)
Och så mycket mer spännande en välfylld och blandad bokhylla är än en "utställningshylla" med några få, väl valda aktuella eller snygga böcker och resten (om det finns) någon annanstans "för böcker är ju fula".

Fia sa...

Nej, bokhyllor är ju det bästa som finnsss!

Anonym sa...

Så gör jag också. :)

Anonym sa...

Jajamän, jag spanar också alltid in andras bokhyllor! Precis som du så kan jag inte låta bli. Jag bara måste kolla in vilka böcker folk har i sina bokhyllor!

Jeanette1981 sa...

Så du har oxå små barn??

Anonym sa...

hehe, du är inte ensam. Precis som Pernilla skrev så jag kan ibland irritera mig på ordningen. Tyvärr är min bokhylla inte helt optimal just nu. Jag sorterar dem i färgordning och de som här ihop får stå bredvid varandra. Tyvärr är min överfylld och de finns inte riktigt den möligheten längre. Försöker bearbeta sambon till att få en större :)

Du borde förresten läsa hela serien, de är riktigt bra!

Barbro sa...

Ja, längtan dit och kolla drar. Men jag måste känna personen mycket bra innan jag vågar mig dit.

Det känns nästan "skämmigt" att dundra in i någons bokhylla, det första man gör.

Annars om man är där en stund så kan man ju vända samtalet till böcker och sedan fråga om man får titta lite.

Det känns lite mer hedrande. För mig i alla fall.

Anonym sa...

Jag hamnar alltid framför bokhyllan - det är ju snabbaste sättet att lära känna någon! Lite tråkigt är det kanske att jag själv nyligen flyttat upp favoritböckerna på en hylla strax under taket.. men den som är riktigt nyfiken får helt enkelt ta fram pallen!

Anonym sa...

Jo, men visst gör jag det! ;)
Ibland går jag tom ett steg längre och plockar ut böcker och börjar skumläsa lite i dem, måste ju undersökas om de är bra. ^^

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Det är klart man tittar - och funderar över vilken sorteringsordning de valt. Det värsta tipset läste jag i en heminredningstidning: Sortera böckerna efter färgen på ryggarna. Det blir så snyggt, lovade skribenten. Låter hemskt i mina öron, jag som helst vill ha alfabetisk ordning och i alla fall några ämneskategorier för att hitta.

Anonym sa...

Vad kul att det är så många som är som mig som spanar in andras bokhyllor. Det är skönt att man inte är ensam om det! Jag kommer definitivt att tänka på er nästa gång jag närmar mig någon annas bokhylla! :)

Anonym sa...

Här är en till som gärna vill kika i andras bokhyllor! :)
Det är ju spännande att se vad andra läser!
Automatiskt spanar jag också in vad folk läser på tåg, om man råkar sitta mittemot varandra!

svartanova sa...

Jag kollar också alltid på titlar - inte så mycket på ordningen. :)

Annika Estassy sa...

Jag sällar mig till sällskapet - jag kollar alltid oblygt in andras bokhyllor. Och mina är... röriga!