fredag 27 februari 2009

Dagens fundering hos Boktokig

Är alla böcker värda lika mycket? Vem eller vad är det som bestämmer deras värde? Är en pocketbok lika värdefull som en inbunden? Är barnböcker lika värdefulla som vuxenböcker? Jag låg och funderade på detta i natt när jag vaknade och hade svårt att somna om. För mig är böckerna skatter. De är skatter som gör mig glad när jag ser på dem. Ett bibliotek eller en bokhandel gör mig själaglad. Men för det kan jag inte säga att jag är en försvarare av böckernas likavärde. För inte behandar jag en Harlequin-bok lika varsamt som jag behandlar de andra böckerna. Men de har ändå ett värde. Det har de. Jag skulle aldrig slänga en sådan bok heller, även om jag numera inte köper sådana och läser. Är klassiker mer värda än andra böcker? För mig är det inte så! För mig hänger böckernas värde ihop med vad de gett mig när jag läst dem. De som lyst upp min tillvaro på ett eller annat sätt. DE är speciella och de följer mig vart jag än flyttar. Därför samsas Tordyveln flyger i skymningen med Karin Boyes dikter och Sofies värld med Flyga drake. Men jag funderar återigen vem är det som bestämmer böckernas värde där ute i den stora världen? För visst har jag märkt att vissa böcker räknas inte där. Vissa böcker ser man ner på.

16 kommentarer:

Anonym sa...

sv: Hehe jag gillar mint så det kan möjligtvis bli en sommarfavorit.
Hoppas du får en bra helg!
Kram ,Em

Anonym sa...

svar: Det kan man! Det är bara att krocka sin bil så får man lite ersättning in på kontot! Bra tips! (not) ;P

Anonym sa...

Jag blev så glad så. Brukar faktiskt aldrig vinna nåt.
Kram
attis

Anonym sa...

Svar: Åh, hoppas barnen blir friska snart :).

Du får ha en jättebra helg.

Anonym sa...

Jag är barnfri varannan helg dvs 4 dagari månaden så jag skall göra det som jag tycker är skoj och inget annat........

Ha en trevlig helg och hoppas att dina barn kryar på sig!!!!

Anonym sa...

Dom var supergoda :) enligt familjen
Kram Lena

Anonym sa...

Ja så störigt! Förstår inte heller. Tycker jag borde fått något fint som plåster på såren. HAha!

Anonym sa...

Tordyveln har jag just läst =)! Och Sofies värld har jag läst för många år sedan. Men vill läsa om den igen. Jag är helt galen i böcker jag med =)!

Anonym sa...

Svar: Ja sådant är verkligen supersött! Det brukar mina katter också göra ibland. Speciellt med den ena hunden. Den hunden låter förresten våra katter försöka dia henne. Trots att hon såklart inte har någon mjölk, men katterna ligger och försöker medan vovven bara ligger på sidan eller ryggen. Hon älskar katter och katterna älskar henne. Då Blir man glad =)

Anonym sa...

sv:oj,baka låter nästan roligare än att ligga på soffan=)

Anonym sa...

Håller med dig också om det här med värdet på böcker inte handlar om, om boken är en klassiker eller inte. Det är likadant för mig. Vissa fastnar och betyder otroligt mycket. Tordyveln är en sådan bok för mig också. Riktigt bra. Sofies värld var verkligen också speciell. Man funderade mycket när man läste den. Tyvärr försvann den boken när jag flyttade i 2002 och jag hann aldrig läsa klart. Ska köpa den igen. Nu är jag äldre och förstår nog mer av den. Ja, böcker kan jag prata om i evigheter så det är bäst jag är tyst nu ;)

Anonym sa...

du får testa :)

Anonym sa...

Jag köper nästan aldrig pocketböcker. Jag vill böckerna inbundna, för det känns mer riktigt och rejält på något vis. Och de gör sig bättre i bolhyllan :-)

Anonym sa...

tack :)

viken bra idé med att ha en "bok-blogg". inte som alla andra bloggar ;)

Arina sa...

Jag har faktiskt lärt mig slänga böcker. Det blev jag tvungen till när vi flyttade. Det var en hel del skräp jag samlat på mig under åren, jag är nämligen en bokräddare. Men ärligt talat hade jag till och med svårt att skiljas från mina gamla datortidningar från 80-talet!

Det är bokens innehåll och inte dess form som avgör värdet tycker jag.

Anonym sa...

Bra inlägg. Jag håller verkligen med dig. Varför inte skapa sin egen kanon med bra böcker som berört MIG. Jag har till exempel starka läsminnen kring just tordyveln, men samma sak gäller tuden och en natt, grottbjörnens folk, varsel och den gamle och havet...en del är positiva andra negativa.