tisdag 19 juli 2011

Kvinnan i rummet av Jussi Adler-Olsen

Det här är den första boken i serien om avdelning Q och kriminalkommisarie  Carl Mørck. Jag har tidigare läst och tyckt mycket om Flaskpost från P och jag tyckte den här också var riktigt läsvärd. Den är både spännande och ruskig. Passar bra som sommarläsning, speciellt eftersom jag har haft lite svårt att komma in i läsningen på senaste tiden. Då behöver jag en bok som är spännande så jag inte lägger ifrån mig den alltför långa stunder.

Boken handlar om en kvinna som spårlöst försvunnit 2002 från en tysklandsfärja. Utredningar ger inget och 2007 sätter sig Carl Mørck in i fallet tillsammans med hans assistent Assad. Carl Mørck har precis startat en enhet i polishusets källare som ska kolla igenom gamla fall och se om de kan lösa något. Samtidigt får man följa kvinnan från det att hon försvunnit 2002. Hon låses in i ett rum av någon galning som utsätter henne för både det ena och det andra.

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~-~-~-~~-~-~-~-~-~-~-~-~
Titel: Kvinnan i rummet
Serie: Del 1 i serien Avdelning Q
Författare: Jussi Adler-Olsen
Antal sidor: 349
Förlag: Bra böcker
ISBN: 978-91-70028915

Inga kommentarer: