torsdag 5 maj 2011

Jag tror jag älskar dig av Allison Pearson

Vilken mysig bok med härlig 70-talsnostalgi! När jag läser den så befinner jag mig plötsligt på 70-talet och är tonåring och kär (även om jag själv var tonåring på 80-talet). Jag tror jag älskar dig är en bok som man inte kan låta bli att tycka om!

Boken handlar om Petra, som är 13 år och förälskad i sin popidol David Cassidy. Det är tidigt 70-tal. Petras mor är en sträng tyska, som inte tillåter Petra att varken ha affischer på väggen eller lyssna till popmusik och sannerligen inte titta på TV. Det handlar också om Bill Finn, som är en nyutexaminerad journalist och som har fått jobbet på David Cassidy Magazine. Han ska se till att Davids fans matas med information om David. Det är inte direkt det jobb som Bill skulle vilja ha. Den andra delen av boken handlar om när Petra är vuxen. Hennes mamma har dött och hon befinner sig i skilsmässa. Då händer något oväntat!

I slutet av boken finns en intervju som Allison Pearson gjort med David Cassidy. Jag är glad att hon tog med det i sin bok, för det var roligt att få läsa den efter att ha läst hela boken.

Betyg +4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Jag tror jag älskar dig
Författare: Allison Pearson
Originaltitel: I think I love you
Översättning: Pia Printz
Antal sidor: 390 sidor
ISBN: 978-91-979067-1-5

1 kommentar:

Pernilla sa...

Gillade också intervjun. Väldigt intressant!