torsdag 24 februari 2011

De andra sagornas bok av Emma Lundqvist

Jag tycker det är fascinerande med böcker som ger en annan version av kända sagor. Jag tyckte jättemycket om Vargens version om vad som hände med De tre små grisarna när jag var yngre. Vet ni vilken jag menar? Så har det ju också funnits filmer som gett en annan version av en saga, t ex så finns det en om Snövit. Den här boken, som är en skönlitterär bok för vuxna, ger också spännande versioner av sagorna. Jag tyckte mycket om att läsa den och rekommenderar den varmt.

En dag får Sanna besök i den stuga hon sitter för att skriva en roman. Det är Blyger, dvärgen i Snövit som plötsligt är där. Sanna har svårt att tro på det , men sätter sig ändå ner och skriver ner Blygers berättelser. Sagor som inte är som hon hört dem berättas. Sagor med annorlunda händelser och andra slut.

Här är ett litet citat från inledningen i boken:

"Slutet är gott, allting är gott och de levde lyckliga i alla sina dagar.

Så var det sagt.
Så stod det skrivet.
Men så var det inte."

Betyg: 4 av 5
-~-~-~-~~-~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: De andra sagornas bok
Författare: Emma Lundqvist
Antal sidor: 204
E-bok
Förlag: Mörkersdottir förlag
ISBN: 9789197741835

4 kommentarer:

Linda sa...

Den måste jag försöka lägga på minnet, låter ju riktigt bra!

mimmimarie sa...

Tack för tipset. Jag gillar idén mycket.

franziengland sa...

Detta gillar jag också. Vill gärna läsa! Tack för tipset.

Desirée sa...

Denna har jag också läst! Rekommendationer från mig ockå :)