tisdag 6 juli 2010

Välkommen till himlen av Fannie Flagg

Ibland lyckas man hitta en bok som är så där mysig. Och tänk... jag som var så nära att inte låna hem den från biblioteket. Vilken miss det hade varit!

Boken handlar om en härlig och varmhjärtat gammal tant, Mrs Elner Shimfizzle, som klättrar uppför en stege för att plocka fikon. Ett gäng getingar anfaller henne och hon ramlar ner för stegen och dör. Ilbudet går genom staden att hon har dött och de människor som hon har hjälpt och funnits till för tänker på hur hon påverkat dem. Elner kommer till himlen och får träffa sin skapare, fast det blir ett annorlunda möte, och hon får svar på några frågor. Det händer mer också, men jag vill inte avslöja hela boken.

Jag gillar verkligen Mrs Elner Shimfizzle. Hon är en sådan personlighet som jag önskar att jag fick träffa. Hon är så härligt nyfiken och undrar t ex hur mycket månen väger. Hon verkligen bryr sig om andra. Så skulle jag vilja få vara som gammal.

Betyg: +4 av 5

~-~-~-~--~~-~-~-~-~-~-~-~-
Titel: Välkommen till himlen
Författare: Fannie Flagg
Antal sidor: 363
Förlag: Albert Bonnier förlag
ISBN: 978-91-0-011615-6

3 kommentarer:

Hellre barfota än boklös sa...

den är verkligen mysig den boken. Och hennes övriga böcker med tycker jag. Har läst alla utom en (har jag för mig).

Amy sa...

Fannie Flagg verkar mest skriva böcker om fina tanter och gubbar. Stekta gröna tomater är ju ett perfekt exempel (även om den innehåller liteond bråd död med). Tummen upp för Fannie Flagg!

Min plats i solen sa...

Vad härligt att du har skrivit om en av mina absoluta favoritböcker! :) Den är så bra. Rolig, lite sorglig och väldigt tänkvärd. Maken undrade ofta vad det var jag fnissade åt när jag läste den boken. ;)

Fannie Flagg är en av mina favoritförfattare och det är synd att så få av hennes böcker översätts till svenska numera.

Sköt om dig!
Kram Lotta